-
شماره ركورد
12485
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12485
-
پديد آورنده
رزگار شاكري
-
عنوان
روشهاي كنترل فعال و غيرفعال ارتعاشات و نويز چرخ قطار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
آبان ماه 1392
-
تاريخ دفاع
آبان ماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر داود يونسيان
-
چكيده
چكيده
در اين تحقيق ارتعاشات چرخ و نويز ناشي از آن بررسي مي گردد. چرخ قطار با استفاده از تئوري ورق و پوسته نازك فرمول بندي شده است. براي كنترل غير فعال جاذب هاي ارتعاشات به صورت المان هاي جرم، فنر و دمپر به چرخ اضافه شده است. پاسخ ارتعاشات اجباري ورق دايروي با استفاده از روش گالركين به صورت تحليلي محاسبه شده است. معادلات ديفرانسيل كوپل حاصل از اضافه شدن جاذب به ورق در حوزه لاپلاس حل شده و روش عددي دوربين براي معكوس گيري لاپلاس مورد استفاده قرار گرفته است. و در نهايت پاسخ ارتعاشات چرخ با جاذب در حوزه زمان بدست آمده است و پاسخ آن با نرم افزار آباكوس مقايسه شده است كه تطابق خوبي دارند.
در بخش دوم مقدمه اي بر مواد هوشمند جهت كاهش ارتعاشات و نويز آمده است. مواد هوشمند و در راس آنها مواد پيزوالكتريك در سالهاي اخير توجه زيادي را به خود جلب نموده و سازه هاي ساخته شده از اين مواد به طور وسيعي در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. با استفاده از تئوري ورق هاي نازك معادله حركت يك ورق دايروي با لايه هاي پيزوالكتريك بدست آمده است.
در بخش سوم انتگرال رايلي كه براي محاسبه نويز ناشي از ارتعاشات اجباري استفاده مي شود، آمده است. همچنين با اعمال روش كنترل بهينه جابجايي ورق و فشار آكوستيكي براي ورق پيزوالكتريك كنترل شده است.
واژههاي كليدي: ارتعاشات ورق دايروي، انتگرال رايلي، جاذب ارتعاشات، كنترل غيرفعال و نيمه فعال، كنترل بهينه
-
لينک به اين مدرک :