-
شماره ركورد
12519
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12519
-
پديد آورنده
احسان اطلاعات
-
عنوان
مدلسازي و تحليل پايداري پديده ارتعاشي جيغ ترمز
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
تيرماه 1388
-
تاريخ دفاع
تيرماه 1388
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد
-
چكيده
چكيده
صداي ناهنجار ديسك ترمز خودرو يكي از موضوعات مهم صنعت خودرو مي باشد كه با وجود تلاش هاي زياد صورت گرفته براي كاهش آن، اين پديده همچنان پابرجاست.
هدف از انجام اين تحقيق، شبيه سازي اين پديده با تركيبي از مدلها و روشهاي ساده و پيچيده است تا بتوان با استفاده از هر كدام از اين ابزارها، برخي از پارامترهاي درگير در اين ارتباط را به بهترين نحو، تحليل و بررسي نمود. با استفاده از روش مقادير ويژه مشخصه در نرم افزار ABAQUS و بكارگيري يك مدل ساده از سيستم ترمز، تاثير پارامترهاي مختلفي از قبيل فشار هيدروليكي، ضريب اصطكاك تماسي متغير با سرعت، سختي و ضخامت ديسك، سختي كفشك و سرعت دوراني ديسك، بر روي پتانسيل ناپايداري جيغ بررسي مي شود. همچنين نشان داده مي شود كه با افزايش سفتي ديسك و كاهش ضريب اصطكاك، اندازه جيغ كاهش خواهد يافت. با افزايش سرعت و يا فشار، تغيير چنداني در اندازه جيغ مشاهده نخواهيم كرد. در ضمن با مدل سازي ديسك و كفشك ترمز خودرو پژو 405 در نرم افزار ABAQUS، فركانس ها و پتانسيل ناپايداري آنها بدست آمده و با نتايج تست عملي آن مقايسه مي گردد. همچنين مشخص گرديده است كه پتانسيل جيغ ترمز در يك فركانس مشخص، با توجه به الگوي ترمزگيري و رفتار راننده تغيير مي كند. ضمنا، فركانس تقريبي اصلي منطبق با نتايج تست دينامومتر بدست آمد. متعاقبا با مدل سازي يك سيستم دو درجه آزادي از ديسك و كفشك در نرم افزار MATLAB، اثر پارامترهايي از قبيل اثر استريبك ، ميرايي و نيروي پيرو بررسي مي گردد. همچنين اثر استريبك موجب بروز ناپايداري هاي مماسي در سيستم مي شود. در نهايت، با توجه به نتايج ارائه شده ميرايي سيستم در جهات x,y موجب افزايش پايداري سيستم در اين جهات شده و اندازه نيروي پيرو براي اثرگذاري بر سيستم كافي نمي باشد.
واژههاي كليدي: جيغ ترمز، پتانسيل ناپايداري، مقادير ويژه مختلط و نيروي پيرو
-
لينک به اين مدرک :