-
شماره ركورد
12539
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12539
-
پديد آورنده
مهرداد فدايي
-
عنوان
آناليز تنشهاي ترمومكانيكي و بهينه سازي راهگاهي آب سرسيلندر موتورگازسوز
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - نيرو محركه
-
سال تحصيل
اسفند 1387
-
تاريخ دفاع
اسفند 1387
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا نورپور
-
چكيده
چكيده
بسياري از شركتهاي توليد كننده موتور و خودرو در استراتژي محصول خود استفاده از سوخت گاز طبيعي را بعنوان سوخت موتور پيش بيني نموده اند. در اين راستا يك سري از موتور و خودرو سازها، تبديل موتور ديزل به گازسوز را در برنامه هاي خود پيش بيني كرده اند. اخيراً نيز شركت ايران خودروديزل دريكي ازشركتهاي تحت پوشش خود به نام شركت موتور سازي IDEM موتورديزلي OM457 را با همكاري شركت ايتاليايي NGV به موتورگازسوزتبديل نموده است. با توجه به اينكه در موتور گاز سوز دماي بيشتري نسبت به ديزل توليد مي گردد، اجبارا" قطعات موتور گاز سوز بايد در دماي بالايي كار كرده و تنش حرارتي بيشتري را نسبت به موتور ديزل تحمل نمايند. عدم پايه گازسوز بودن موتور به همراه وجود حرارت فراوان در موتور علي الخصوص در قسمت سرسيلندر و عدم خنك كاري مناسب سيستم كولينگ منجر به مشكلات فراواني از جمله افزايش استهلاك موتور و سرسيلندر و بويژه موجب برخورد سوپاپ به پيستون ، استهلاك سريع كاسه نمد كه منجربه نشت روغن و عدم روغنكاري مناسب سوپاپ دود و متعلقات آن گرديده است.
در اين پروژه سعي شده است يكي از قطعات پيچيده موتور تبديلي يعني سرسيلندر موتور گاز سوز از نظر چگونگي توزيع دما و تنش حرارتي- مكانيكي مورد تحليل قرار گيرد تا نهايتا" نتايج حاصل شده تحت بررسي قرار گرفته و راه حل بهينه سازي براي ساخت سرسيلندر ارائه گردد. براي بدست آوردن نتايج دقيق ابتدا سرسيلندر بكمك نرم افزار SOLIDWORKS بصورت سه بعدي دقيقا" مدل شده و در محيط نرم افزار ANSYS مش بندي و آناليز صورت گرفته است. براي انجام تحليل با توجه به شرايط مرزي مختلف از جمله وجود آب خنك كن، راهگاه آب موجود در سيلندر و سرسيلندر نيز مدل گرديده است. محاسبه شرايط مرزي مورد لزوم براي تحليل تنش حرارتي- مكانيكي انجام شده است. از روش Multi-field براي تحليل حرارتي- سيالي در محيط ANSYSجهت استخراج نحوه توزيع دما در سرسيلندراستفاده شده است و نهايتا" تحليل حرارتي- مكانيكي جهت مشخص كردن نحوه توزيع تنش حرارتي- مكانيكي اجرا گرديده است. در پايان نتايج مورد بررسي و راه حل بهينه سازي ارائه شده است. براي تصديق آناليز صورت گرفته، نتايج بدست آمده با نتايج موجود براي موتور ديزل (موتور مبنا كه موتور گاز سوز از تبديل آن بدست آمده است) و نتايج آزمايشگاهي مقايسه شده است. نتايج نشان مي دهد كه تنشهاي بالاتري در بين سوپاپها ايجاد گرديده است.
كلمات كليدي:
تنش، سرسيلندر، ديناميك سيالات محاسباتي (CFD )، اجزاء محدود ( FEA)
-
لينک به اين مدرک :