-
شماره ركورد
12572
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12572
-
پديد آورنده
محمد شيواپور
-
عنوان
تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي با استفاده از ابزارهاي شناختي مطالعه موردي مركز رشد دانشگاهي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - صنايع
-
سال تحصيل
تابستان 1391
-
تاريخ دفاع
تابستان 1391
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا معيني
-
استاد مشاور
دكتر مصطفي جعفري
-
چكيده
چكيده
در دنياي پر رقابت اين روزها در سراسر دنيا تمامي بنگاه هاي اقتصادي و شركت ها به سه دسته تقسيم مي شوند. دسته اول پيشرو و نوآور در صنعت خود هستند. دسته دوم دنباله روي دسته اول بوده و گروه سوم همچنان به فعاليت هاي گذشته خود ادامه مي دهد و بنا به دلايلي با موج نوآوري ها همراه نمي شود. گروه سوم محكوم به شكست است و گروه دوم به دليل اينكه عقب تر از گروه اول قدم بر مي دارند معمولا سهم كمتري از بازار را به خود اختصاص مي دهد. لذا برنده نهايي شركت هاي نوآور هستند.
يكي از مهم ترين ويژگي هاي سازمان هاي رهبر و پيشرو تحقيقات گسترده و تجاري سازي نتايج حاصل از پژوهش ها مي باشد. از آنجا كه بسياري از اين تحقيقات زمان بر و پر هزينه هستند و نيروي انساني سازمان ها را به خود مشغول مي كنند، بسياري از سازمان هاي بزرگ و پيشرو از نيروي عظيم دانشگاهيان كشورشان استفاده مي كنند. سرمايه اي ارزشمند و متشكل از اساتيد و دانشجويان كه همواره در حال تحصيل و آموزش و تحقيق و پژوهش هستند و مي توانند مهم ترين و بهترين گروه پژوهشي در هر نقطه اي از جهان باشند. لذا در اين مسير همكاري صنعت و دانشگاه و تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي اهميت بسياري خواهد داشت.
در اين تحقيق ضمن بررسي اهميت و نتايج تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي، به بررسي تئوري هاي اين حوزه و مدل هاي ارائه شده براي ارتباط ميان صنعت و دانشگاه مي پردازيم و سپس مدل كامل تري را براي شكل دهي بهتر اين ارتباط ارائه خواهيم كرد. اين مدل با بررسي مدل هاي موجود در ايران و ساير نقاط جهان به همراه بررسي و تحليل نتايج حاصل از پرسشنامه هاي ارائه شده به اساتيد دانشگاه ها، مديران حوزه صنعت و همچنين گروه مشتركي از اين دو كه هم در حوزه صنعت و هم در حوزه دانشگاه حضور جدي دارند مطرح شده است. نهايتا با استفاده از اين مدل به بررسي مراكز رشد دانشگاهي به عنوان يكي از راه حل هاي موجود و عملي براي تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي در كشورمان، مي پردازيم.
واژه هاي كليدي: تجاري سازي، تحقيقات دانشگاهي، ارتباط صنعت و دانشگاه
-
لينک به اين مدرک :