-
شماره ركورد
12628
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12628
-
پديد آورنده
محسن زماني
-
عنوان
توسعه مدل اقتصادي تعيين قيمت و سطح سرويس كالاي ساختمجدد در شرايط عدم اطمينان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - صنايع
-
سال تحصيل
بهمن 1392
-
تاريخ دفاع
بهمن 1392
-
استاد راهنما
دكتر سيد محمد سيدحسيني
-
استاد مشاور
دكتر ابراهيم تيموري - دكتر ميرسامان پيشوايي
-
چكيده
چكيده
طي دو دهه گذشته تاكيد زيادي بر لجستيكمعكوس كه هم از نظر اقتصادي جذاب و هم از نظر زيست محيطي سودمند است صورت گرفته است. الزامات قانوني و فوايد اقتصادي باعث شده است كه شركت هاي بسياري به اين حوزه وارد شوند. ساخت مجدد را مي توان سود آور ترين فعاليتي نام برد كه در زنجيرهتأمين معكوس صورت مي پذيرد، از اين رو شركت هاي بسياري تلاش مي كنند تا سودآوري خود را از طريق ساخت مجدد بازگشتي ها بيشينه كنند.
اولين گام در زنجيره معكوس، جمع آوري كالاهاي بازگشتي است. اين امر مستلزم همكاري مشتري براي بازگشت كالاي استفاده شده است. از اين رو شركت ها بايد برنامه اي راهبردي را تدوين كنند تا بتوانند ضمن تاثير بيشتر بر مطلوبيت مشتريان بيشترين حجم بازگشتي ها را با كمترين هزينه جمع آوري كنند. اين برنامه بايد به گونه اي باشد كه مشوق هايي را براي مشتريان براي بازگشت كالا در بر گيرد. در اين رساله مشوق ها از طريق سطح سرويس ارائه شده به مشتريان و قيمتي كه براي مالكيت كالاي استفاده شد به آن ها ارائه مي شود تعريف مي شود.
در مدل اول با در نظر گرفتن الزام قانوني جمعآوري درصدي مشخص از كالاها، مدلي براي جمعآوري كالاي استفادهشده ارائه شده است. در سناريوي دوم با تغيير فضاي حاكم بر مسئله به جمعآوري كالاهاي استفاده شده در محيطي رقابتي براي مالكيت كالاي استفاده شده پرداخته شده است. در مدل سوم ضمن بررسي مسئله در فضاي رقابتي براي مالكيت كالاي استفاده شده، كيفيت كالاي بازگشتي نيز بررسي شده است.
فضاي مسئله به صورت يك شبكه مدل شده است. مسئله ابتدا به بازار هاي مختلف تقسيم شده است كه شركت ساخت مجدد مي تواند در مورد حضور در اين بازار ها تصميم بگيرد. در مرحله بعد شركت با توجه به حضور رقبا و تقاضاي كالاهاي بازگشتي بايد منطقه مناسب براي استقرار مركز جمع آوري را انتخاب كنند و همزمان قيمت مناسبي را به مشتريان ارائه دهند تا بيشترين حجم بازگشتي را از آن خود كنند.
عدم قطعيت در رفتار انتخاب مشتريان و كيفيت كالاهاي بازگشت به صورت احتمالي تعريف شده است به طوري كه مشتري بر اساس معيارهاي قيمت و فاصله تصميم گيري كرده و مراكز خدمات مورد نظر را به منظور ارجاع كالاي استفاده شده با كيفيت غير قطعي انتخاب مي كند.
تابع هدف مدل از نوع بيشينه سازي سود مي باشد. با توجه به اينكه تابع هدف مدل غير خطي است روش هاي كلاسيك بهينه سازي قادر به حل آن در زماني معقول ندارد و براي حل آن از روش هاي فرا ابتكاري استفاده شده است.
واژههاي كليدي: لجستيكمعكوس، قيمت گذاري، مكانيابي، رقابت
-
لينک به اين مدرک :