چكيده
چكيده
سيستم پيشرانش ناهمسانگرد CRP از دو پروانه با چرخش ناهمسان تشكيل شده است. مزيت اصلي اين سيستم
بازده آن نسبت به سيستم تك پروانهاي ميباشد. در اين سيستم پيشرانش با حذف مولفههاي شعاعي و تبديل آن
به نيروي پيشرانش محوري سبب افزايش بازده ميشود. همچنين با تقسيم بار بين دو پروانه امكان بروز
كاويتاسيون كاهش مييابد. باتوجه به مزاياي اين سيستم پيشرانش، در سالهاي اخير در كاربدهاي دريايي و
نظامي بسياري از اين سيستم استفاده شده است، بنابراين نياز به تحليلهاي عددي و تجربي بر روي اين نوع
سيستمهاي پيشرانش بسيار ضروري ميباشد. تحليلهاي عددي يا تجربي صورت گرفته برروي سيستمهاي
پيشرانش بخصوص سيستم پيشرانش پروانههاي غير همسانگرد به منظور دستيابي به طرحي با بازده بالاتر و با
كمترين امكان وقوع كاويتاسيون ميباشد. همچنين در كاربدهاي خاص نياز به داشتن تراست توليدي در
سرعتها و دورهاي مختلف است.
جهت دستيابي به اين مشخصات، مدل پروانه در تونل كاويتاسيون تست ميشود. اينگونه تستها علاوه بر زمان
هزينه زيادي دارد و نيازمند به دسترسي به تونل كاويتاسيون است. يك روش جايگزين، استفاده از روشهاي
عددي ميباشد. نتايج بدست آمده از تحليلهاي عددي شامل توزيع فشار و عملكرد هيدروديناميكي )تراست،
گشتاور و راندمان( در شرايط واقعي ميباشد. براي شبيه سازي به كمك ديناميك سيالات محاسباتي ميتوان از
نرم افزار Fluent و دستگاه مختصات چرخان استفاده كرد.
در تحقيق حاضر در ابتدا به تحليل عددي پروانههاي تك پرداخته ميشود. سپس سيستمهاي پيش رانش دريايي
كه حذف گشتاور محوري در آنها امكان پذير است شامل سيستمهاي پيشرانش CRP و پمپ جت و
كاربردهاي خاص آنها كه شامل استفاده در بدنه زير سطحي ميباشد، مورد بررسي قرار ميگيرد.
واژههاي كليدي:سيستم پيشرانش CRP ، پمپ جت، شبيه سازي عددي، AUV