-
شماره ركورد
12726
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12726
-
پديد آورنده
مسعود نارنجي
-
عنوان
ارايه مدلي براي تعيين قيمت و زمان تحويل بهينه در شرايط رقابت همزمان بين زنجيرههاي تامين و اجزاي آن و عدم قطعيت تقاضا
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
صنايع - صنايع
-
سال تحصيل
زمستان 1392
-
تاريخ دفاع
زمستان 1392
-
استاد راهنما
دكتر محمد فتحيان
-
استاد مشاور
دكتر ابراهيم تيموري، دكتر غلامرضا جلالي نائيني
-
چكيده
چكيده و كليد واژگان
در فضاي رقابتي كسب و كارهاي امروزي، اغلب زنجيرههاي تامين در تلاش براي كسب سهم بيشتري از بازار و متعاقبا سود بيشتر هستند تا علاوه بر اينكه ارزش سهامداران خود را حفظ ميكنند، ثبات و پايداري بيشتري را براي كسب و كار خود ايجاد كرده و بقاي خود را تداوم ببخشند. از اينرو واژهي رقابت از ديرباز در در بين مفاهيم زنجيرههاي تامين مطرح بوده و به روشهاي مختلف استفاده شده است. از آنجاييكه اغلب زنجيرهها حلقههاي تشكيل دهندهي متعددي دارند ازاين رو مفهوم رقابت در زنجيره/زنجيرهها نيز ميتواند تنوع و ابعاد زيادي داشته باشد. در اين تحقيق تلاش شده است تا مفهوم جديدي از رقابت مطرح شود كه در آن علاوه بر اينكه زنجيرهها در تقابل با يكديگر هستند، اجزاي دروني آنها نيز با يكديگر تعامل داشته باشند، كه اين تعامل دروني ميتواند از نوع همكاري يا رقابت باشد. در دنياي واقعي نيز معمولا اجزاي زنجيرهها همكاري كاملي با يكديگر ندارند و در اغلب مواقع به دنبال حداكثر كردن منافع خود هستند بدون اينكه نگاه كلي به تمام اجزاي زنجيره و نقش آن در بازار داشته باشند. برقراري هماهنگي كامل بين اجزاي يك زنجيره نياز به يك مديريت توانمند دارد كه با مذاكره، عقد تفاهمنامه، تنظيم SLAهاي دقيق و ... اين اتحاد را برقرار كند اما در اكثر مواقع اين هماهنگي به درستي و بهطور كامل برقرار نميشود. در اين تحقيق مدلهاي مختلف رقابت زنجيرهها در شرايطي كه اجزاي دروني زنجيره قابليت همكاري (تمركز اجزا) يا رقابت (عدم تمركز اجزا) دارند توسعه يافته است. همكاري يا رقابت اجزاي دروني زنجيرهها در قالب سناريوهاي مختلف بررسي شده و نتايج هر يك مورد ارزيابي قرار گرفته است تا تعيين شود كه در شرايط مختلف بهترين استراتژي (تمركز يا عدم تمركز) كدام است. در توسعهي مدلها تلاش شده است تا بهصورت تدريجي ابعاد مختلف رقابت وارد مدلها شود. جريمهي تاخير، سطح دسترسي به اطلاعات رقيب، استفاده از فرايندها يا محصولات الكترونيك و وجود كلاسهاي متعدد مشتريان از جملهي اين موارد است. همچنين در شرايطي كه كلاسهاي مختلف مشتريان وجود دارد زنجيرهها علاقه دارند تا بدانند براي مشتريان با درجات يا كلاسهاي بالاتر بهتر است شرايط ويژهاي را تخصيص داده و ظرفيت توليد مجزايي را براي آنها در نظر بگيرند يا خير. اين موضوع نيز يكي از ابعادي است كه در اين تحقيق به آن پرداخته شده است. همانطور كه عنوان شد نوآوري اصلي اين تحقيق در مفهوم جديد رقابت و مدلهاي مربوطه است، اما در خصوص حل مدلها نيز روشهاي نويني ارايه شده است كه جزو نوآوريهاي تحقيق قرار ميگيرد.
كليد واژگان: زنجيره تامين، رقابت همزمان، استراتژي تمركز، استراتژي عدم تمركز، سياست توليد اختصاصي، سياست توليد اشتراكي، تئوري صف، تئوري بازيها
-
لينک به اين مدرک :