-
شماره ركورد
12730
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12730
-
پديد آورنده
محمدرضا هاشمي
-
عنوان
مدل طراحي شبكه با در نظرگرفتن تعادل شهري (انتخاب محل سكونت، اشتغال و قيمت زمين)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - مهندسي برنامهريزي حملونقل
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1392
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افنديزاده
-
چكيده
چكيده
رشد مناطق شهري تحت تأثير عوامل متعدد در چند دهه ي اخير، امري اجتناب ناپذير بوده است. اين رشد با افزايش تعداد سفرها، منجر به افزايش تراكم ترافيك و آلودگي محيطزيست ميشود. اين مشكلات علاوه بر طراحي شبكه حمل ونقل به برنامهريزي كاربريزمين نيز مربوط ميشود. بنابراين، رفع مشكلات شهري در راستاي توسعه پايدار، نيازمند شناخت دقيق اندركنش بين كاربري زمين و حملونقل است. تاكنون مدلهاي يكپارچهي كاربريزمين و حمل ونقل مختلفي ارائه شده است. اين مدلها هريك محدوديتها و فرضيات مختلفي بر اساس اهداف طراحي دارند. از طرفيديگر، طراحي شبكه معابر به عنوان يك راهكار مؤثر در توسعه ساختار زيربنايي حملونقل مي تواند بسياري از مشكلات وضع موجود و آتي را حل كند.
هدف از اين پژوهش در ابتدا ارائهي مدل يكپارچهي كاربري زمين و حملونقل با در نظرگرفتن عوامل تأثيرگذار از جمله محلسكونت، محل اشتغال، قيمت زمين و اجارهبها بر اساس تئوريهاي اقتصاد و مدل محاسباتي تعادل عمومي(CGE) است. نتايج حاصله از مدلكاربريزمين توزيع سفراست. اين نتايج با مدل تخصيص ترافيك فرانك ولف، براي يافتن احجام ترافيك بر روي شبكهي حملونقل، ادغام شده است. هدف ديگر اين پژوهش، ارائه مدل طراحي شبكهي گسسته به كمك الگوريتم فراابتكاري ژنتيك با در نظر گرفتن تابع مطلوبيت عمومي جامعه و بهينهسازي آن با در نظر گرفتن محدوديتهاي طراحي شبكه به صورت يكپارچه با مدل كاربريزمين و حملونقل به فرم كدنويسي شده در محيط نرمافزار متلب است. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد كه الگوي كاربريزمين در دراز مدت بر توزيع سفر و در نتيجه زمان سفر تأثير گذار بوده و اين تغييرات در دسترسي متقابلاً بركاربريزمين تأثير گذار است. بنابراين مدل طراحي شبكه با هدف بيشينهسازي تابع هدف منافع عمومي جامعه، بر روي شبكه شهر سمنان اعمال شده و پروژههايي در همين راستا پيشنهاد شدهاند. ضمناً تغييرات در ميزان تابع هدف مسئله با توجه به تغييرات بودجه و ويژگيهاي جستجوي الگوريتم ژنتيك مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج اين پاياننامه نشان ميدهد كه چگونه ميتوان حل مسألهي طراحي شبكه را، با تابع هدفي غير از زمان سفر كل كاربران حل نمود و تأثير احداث راههاي جديد را بر روي تغييرات تابع هدف مطلوبيت عمومي جامعه بررسي نمود. نتايج اين پژوهش نشان ميدهند كه احداث كمانهايي كه منجر به افزايش دسترسي به نواحي پيراموني شهر سمنان خواهند شد، در اولويت قرار دارند. در نواحي پيراموني قيمت زمين براي سكونت كم و سطح اشتغال بالا است. همچنين كمانهايي كه با احداث آنها، زمان سفر در نواحي مركز تجاري شهر بهبود مييابد، در اولويت بعدي قرار دارند.
واژههاي كليدي: كاربريزمين، حملونقل، طراحي شبكه، مدل محاسباتي تعادل عمومي
-
لينک به اين مدرک :