-
شماره ركورد
12791
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12791
-
پديد آورنده
محمدكاظم صيادي
-
عنوان
بازيهاي زنجيره تامين در شرايط رقابتي پويا
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
صنايع گرايش مهندسي سيستم¬هاي اقتصادي- اجتماعي
-
سال تحصيل
دي 1392
-
تاريخ دفاع
دي 1392
-
استاد راهنما
دكتر احمد ماكوئي
-
چكيده
چكيده
امروزه بسياري از سازمان¬ها و شركت¬ها با رقابت فزاينده¬اي روبرو هستند كه به واسطه نوآوري-هاي تكنولوژيكي، ورود رقباي جديد، افول دوره عمر محصول، تغيير محيط¬هاي بازاري و نيازهاي در حال تغيير مشتريان، شدت يافته است. به نظر ميرسد تغيير، يكي از ويژگي¬هاي اصلي سازمان¬ها در عصر رقابتي جديد باشد. با توجه به بافتي كه در حال حاضر بر دنياي كسب و كار سازمان¬ها حكم¬فرماست، سازمان¬ها ناگزير از انجام تغييراتي در نگرش، دانش، رويكردها، رويهها و نتايج مورد انتظار خود هستند. شناخت رفتار پوياي اعضاي زنجيره و رقبا در طراحي استراتژي هايي از قبيل قيمت¬گذاري، توليد، موجودي، تبليغات، برون¬سپاري و تخصيص ظرفيت توليد بسيار تاثيرگذار و مهم مي¬باشد. در اين رساله هدف اصلي مدل¬سازي و تحليل بازي¬هاي زنجيره تامين در شرايط رقابتي پويا مي¬باشد كه شامل بررسي تاثيرات ارائه خدمات يا انجام تبليغات به صورت پويا بر رقابت مي¬باشد. در تمامي ¬مدل¬هاي ارائه شده براي مدل¬سازي و تحليل پويايي رقابت از بازي¬هاي ديفرانسيلي استفاده ¬شده است.
در ابتدا تاثيرات گشايش كانال آنلاين توسط توليدكننده و تبليغات كانال¬هاي خرده¬فروشي و آنلاين توسط خرده¬فروش و توليدكننده بر فروش محصول از دو كانال خرده¬فروشي و آنلاين و تاثير آن بر سود خرده¬فروش و توليدكننده در طول زمان مورد بررسي قرار مي¬گيرد. گشايش كانال آنلاين توسط توليدكننده باعث اريب شدن رقابت مي¬شود زيرا توليدكننده با ايجاد اين كانال شروع به رقابت با خرده¬فروش خود مي¬كند. اين در حالي است كه وي نيازمند همكاري با خرده¬فروش در كانال خرده¬فروشي مي¬باشد. سپس با توجه به كاهش سود خرده¬فروش در اين رقابت، به بررسي انجام همزمان تبليغات برند توسط توليدكننده و تبليغات كانال¬هاي خرده-فروشي و آنلاين توسط خرده¬فروش و توليدكننده پرداخته مي¬شود. تحليل¬هاي انجام شده نشان مي¬دهد كه زماني كه سازگاري يك محصول با فروش آنلاين زياد است، اختلاف بين تلاش¬هاي تبليغاتي توليدكننده و خرده¬فروش (به ترتيب براي ترويج كانال آنلاين و خرده¬فروشي) كم است. همچنين زماني كه اختلاف قيمت فروش آنلاين و قيمت عمده¬فروشي افزايش مي¬يابد، تبليغات كانال آنلاين توسط توليدكننده افزايش خواهد يافت و تمايل خرده¬فروش براي تبليغات كاهش مي¬يابد. افزايش سهم بازار كانال خرده¬فروشي يا كاهش سهم بازار كانال آنلاين باعث كاهش سطح بهينه تبليغات كانال خرده¬فروشي توسط خرده¬فروش و افزايش سطح بهينه تبليغات كانال آنلاين توسط توليدكننده مي¬گردد. همچنين اگر توليدكننده با تبليغ برندش سهم بازار برند را افزايش دهد، توليدكننده و خرده¬فروش با افزايش ميزان تبليغات كانال¬هاي آنلاين و خرده¬فروشي در صدد كسب مقدار بيشتري از اين سهم بازار افزوده شده هستند.
همچنين تاثيرات ارائه خدمات به همراه محصول توسط خرده¬فروش بر رقابت بين كانال¬هاي خرده¬فروشي و آنلاين در گذر زمان نيز در اين رساله مورد تحليل قرار مي¬گيرد. در اين مدل فرض مي¬شود در گذر زمان و با افزايش تعداد مشتريان استفاده كننده از خدمات، كارايي ميزان سرمايه¬گذاري در اين زمينه افزايش يابد.
ارائه خدمات توسط خرده¬فروش در رقابت اريب بين خرده¬فروش و توليدكننده در زنجيره تامين متشكل از كانال¬هاي آنلاين و خرده¬فروشي و افزايش كارايي خدمات، منجر به قيمت¬ عمده-فروشي بالاتر، قيمت خرده¬فروشي بالاتر و سطح سرويس بالاتري مي¬شود. در اين حالت، قيمت فروش آنلاين در شرايط خاصي بيشتر و در شرايط ديگري كمتر مي¬شود. در ضمن ميزان سازگاري بيشتر محصول با فروش آنلاين منجر به كمتر شدن قيمت عمده¬فروشي توسط توليدكننده و قيمت خرده¬فروشي توسط خرده¬فروش مي¬شود. همچنين تا زماني كه ضريب كارايي سرمايه¬گذاري در زمينه ارائه خدمات از آستانه مشخصي كمتر باشد، ميزان سازگاري بيشتر محصول با فروش آنلاين منجر به كمتر شدن قيمت فروش آنلاين توسط توليدكننده و در غير اين صورت منجر به بيشتر شدن قيمت فروش آنلاين توسط توليدكننده مي¬شود. علاوه-براين، سازگاري بيشتر محصول با فروش آنلاين باعث كمتر شدن سطح سرويس ارائه شده به مشتريان كانال خرده¬فروشي توسط خرده¬فروش مي¬شود.
همچنين نتايج نشان مي¬دهد كه ميزان سود خرده¬فروش در حالت پويا هميشه بيشتر از حالت ايستا مي¬باشد. توليدكننده نيز در شرايط خاصي سود بيشتري را در اين حالت عايد خود مي-نمايد. سطح سرويس ارائه شده به مشتريان در حالت پويا هميشه بيشتر از حالت ايستا مي¬باشد. قيمت¬هاي عمده¬فروشي، خرده¬فروشي و فروش آنلاين در حالت پويا در شرايط خاصي بيشتر از حالت ايستا بوده و در بقيه شرايط كمتر مي¬باشند.
واژههاي كليدي: نظريه بازي¬هاي ديفرانسيلي، مديريت زنجيره تامين، كانال آنلاين، پويايي، تبليغات، خدمات.
-
لينک به اين مدرک :