-
شماره ركورد
12865
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12865
-
پديد آورنده
كيهان محرم زاده
-
عنوان
بررسي اندركنش دال خطها با تونل و محيط پيرامون با در نظر گرفتن اثر بارهاي متحرك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن گرايش خط و سازه ريلي
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1392
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر سعيد محمد زاده
-
استاد مشاور
دكتر مرتضي اسماعيلي
-
چكيده
چكيده
تاكنون مدلسازي هاي متعددي براي بررسي اندركنش هاي گوناگون در خطوط راه آهن بالاستي، دال خطها، شمعهاي استوانه اي شكل، تونلهاي راه و راه آهن و خاك پيرامون آنها گسترش داده شده است؛ اما هدف اكثر آنها بررسي تاثير ارتعاشات خطوط بالاستي يا دال خطهاي واقع در تونل بر محيط پيرامون، خاك و سازههاي سطحي بوده است. در اين پژوهش سعي گرديده اثر خاك پيرامون و ضخامت پوشش تونل بر دال خط واقع در تونل در حضور بار محوري متحرك قطار مورد بررسي واقع شود. در رويكرد پژوهش حاضر، مدل به كمك نرم افزار المان محدود آباكوس گسترش داده شده و اثر اندركنش خاك پيرامون با تونل و اجزاي دال خط به صورت فنر و ميراگر لحاظ گرديده است. در ابتدا، بارگذاري استاتيكي بر المان تير و المان پوسته به عنوان نمايندهي پوشش تونل در حالت دو بعدي و بارگذاري استاتيكي بر پوشش تونل كه به صورت لوله اي با طول 40 متر از المان پوسته مدل گرديده، در حالت سه بعدي صورت گرفته و نتايج حاصل با نتايج نرم افزار محيط پيوستهي راك ساپورت و روابط تقريبي مقايسه شدهاند. سپس بارهاي محوري متحرك قطار با كد زبان برنامه نويسي ويژوال فرترن از دال خط واقع در لولهي تونل عبور داده شده و صحه گذاريهايي براي مدل مورد پژوهش از جنبهي ارتعاشاتي، تحليل سازه اي و صحه گذاري از نقطه نظر حداكثر تنش ايجاد شده در دال انجام گرديده است كه رضايت بخش بودن نتايج را به همراه داشته است. در مرحلهي بعد، تحليل حساسيتهايي از قبيل جنس خاك پيرامون، ضخامت پوشش تونل، سرعت حركت قطار و تناژ بار محوري صورت گرفته و نمودارهاي نيروهاي داخلي دال از جمله پوش نمودارهاي نيروي برشي و لنگر خمشي مقطع عرضي نمونهي دال در زمانهايي خاص و نمودار نيروي برشي و لنگر خمشي مقطع طولي دال جايي كه دقيقاً زير ريل قرار دارد در زمان حداكثر بودن مقدار همين نيروها در مقطع عرضي طي مدت زمان عبور قطار ترسيم گرديده است.
واژههاي كليدي: خاك پيرامون، دال خط، پوشش تونل، حداكثر تنش، نيروهاي داخلي
-
لينک به اين مدرک :