چكيده
در سال¬هاي اخير فروش و بازار كفش نشان¬دهنده رشد مهم و معني¬داري است و انواع كفش موجود در بازار امروزه داراي رشد فزاينده¬اي هم از نظر تنوع و هم كميت بوده است (آخوندي، 1385). علاوه بر اين كميت و گوناگوني كفش¬ها، مقدار استفاده از مُد و مدل¬ هاي موجود در صنعت كفش هم بسيار رشد كرده است (حسن¬زاده، 1389). از طرف ديگر كارايي محصول به صورت وسيع و گسترده¬اي برپايه عملكرد، فرم و «تناسب ابعادي » است كه به معني تعامل متقابل كفش با پاي فرد مي¬باشد.براي آنكه كاربر در طول استفاده از كفش احساس راحتي، امنيت و رضايت را تجربه كند «تناسب ابعادي» و سازگاري محصول لازم و ضروري به نظر مي-رسد (Goonetilleke et al., 2000). اما اهميت عامل سازگاري و «تناسب ابعادي»، براي كاربر ايراني كاملا شناخته شده و آشنا نيست به طوريكه در چند دهه اخير عوامل فرم و زيبايي مهمترين فاكتور فروش كفش بوده است (ناصر، 1389).از طرفي تعامل پا و كفش پارامتر بسيار مهمي در طراحي اين محصول است چون تعامل ناصحيح ميان آن دو مي¬تواند منجر به بعضي ناتواني¬ها، جراحات، درد و يا ناراحتي¬ها بشود، لذا اهميت رابطه ميان كاربر و محصول غير قابل انكار است و به همين دليل توجه قابل ملاحظه¬اي در طول ساليان متمادي به اين موضوع شده است (Rossi, 2001).در صنعت انواع بسيار گسترده¬اي از محصولات وجود دارد ولي در ميان آنها كفش ويژگي و جايگاه بسيار مخصوصي دارد چون كفش محصولي است كه اولا بيشتر مردم از آن استفاده مي¬كنند و ثانيا نزديك به همه اوقات به جز زمان استراحت و خواب آن را مي¬پوشند و ثالثا كفش پاي انسان را مي¬پوشاند، بدن را حمل مي¬كند و از نظر مكانيكي با بدن و پاي انسان كار مي¬كند (Karawowski, et al., 2001). انواع بسيار گوناگوني از كفش وجود دارد و از آنجاييكه همه انسان¬ها از نظر سليقه و سايز متفاوتند طراحان و كارخانجات و توليدكنندگان نيازمند رسيدگي به نيازها و خواسته¬هاي متفاوت كفشي مردان، زنان و كودكان در انواع كفش-هاي رسمي، راحتي، پياده¬روي، ورزشي و غيره هستند. به اين ترتيب در پروژة پيش¬رو تلاش بر اين است كه با توجه به نياز كاربران كفشي زنانه براي خانم هاي 20 تا 30 ساله شهرنشين ايراني مبتني بر اصول ارگونومي و عملكرد تنوع¬پذير طراحي شود.