-
شماره ركورد
13013
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13013
-
پديد آورنده
سيد اميد شفيعي
-
عنوان
طراحي و ارائه پروتكل ارتباطي امن براي تأمين امنيت در شبكههاي RFID
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برق- مخابرات
-
سال تحصيل
خرداد 1393
-
تاريخ دفاع
خرداد 1393
-
استاد راهنما
دكتر بهمن ابوالحسني
-
چكيده
چكيده
شبكههاي RFID از امواج راديويي به منظور شناسايي كالا و اشيا مختلف استفاده مينمايد. ويژگيهاي بارز اين فناوري نظير عدم نياز به پويش مستقيم، قابليت ذخيرهسازي اطلاعات بيشتر و همچنين شناسايي تعداد زيادي كالا در كسري از ثانيه، منجر به گسترش روزافزون آنها شده است. يكي از مهمترين نگرانيها در استفاده از اين فناوري، اطمينان از صحت عملكرد و برقراري امنيت است. اين سامانهها نسبت به حملاتي نظير اخلال در سرويس، جعل هويت، اختلال در همزماني ارتباط و باز پخش آسيبپذير هستند. اگر چه با بهكارگيري پروتكلهاي رمزنگاري ميتوان با بسياري از تهديدات مقابله نمود، اما نهايتاً اين سامانهها نسبت به حمله باز پخش كه منجر به نقض احراز هويت ميگردد، آسيبپذير هستند. به همين منظور در سالهاي اخير پروتكلهايي با هدف مرتفع نمودن اين چالش، تحت عنوان پروتكلهاي مقيد به فاصله ارائه شده است كه به صورت تركيبي از عمليات رمزنگاري و ويژگيهاي فيزيكي بهره ميگيرند.
بسته به كاربرد مورد نياز، پروتكلهاي مقيد به فاصله به منظور دستيابي به احراز هويت يكجانبه و متقابل طراحي ميگردند. اين پروتكلها نسبت به حملات كلاهبرداري مافيا، فاصله، تروريست، جعل هويت و ربودن فاصله آسيبپذير هستند. در اين گزارش ضمن معرفي برخي از پروتكلهاي موجود به عنوان نماينده سير تكاملي، نقاط قوت و ضعف آنها تشريح و نهايتاً با بهرهگيري از اين مطالعات، دو پروتكل با هدف احراز هويت متقابل ارائه شده است. پروتكل پيشنهادي نخست با بهكارگيري چالشهاي از پيش تعيينشده و تصادفي داراي ميزان مقاومت بالاتري در مقابله با دو حمله مهم و اساسي كلاهبرداري مافيا و فاصله است. پروتكل ديگر نيز با هدف كنترل ميزان مقاومت نسبت به دو حمله فوق طراحي شده است. همچنين هر دو پروتكل ارائه شده، نسبت به حمله ربودن فاصله كاملاً مقاوم ميباشند. ميزان امنيت پروتكلهاي پيشنهادي نسبت به حملات اعمالي با استفاده از روابط رياضي بررسي شده است. همچنين شبيهسازي رفتار اين سامانهها، تصديقكننده روابط محاسبه شدهاست
-
لينک به اين مدرک :