چكيده
چكيده
با توجه به مسايلي مانند آلودگي هوا و افزايش قيمت سوختهاي فسيلي، دولتها، صنايع و پژوهشگران به تلاش براي يافتن جايگزيني مناسب براي خودروهاي معمولي روي آوردهاند. در اين راستا خودروهاي هيبريد به عنوان يكي از مناسبترين جايگزينهاي خودروهاي معمول مطرح شده و به توليد و عرضه تجاري نيز رسيدهاند.خودروييكه در آن از دو يا چند منبع انرژي براي تأمين توان مورد نياز خودرو استفاده ميشود، خودروي هيبريدي ناميده ميشود.
خودروهاي هيبريديتقسيم قدرت ساختار و كنترل استراتژي پيچيدهتري نسبت به مدل هاي ديگر دارند.بررسيهاي مختلف نشان داده كه اين مدل از خودروهاي هيبريدي داراي بيشترين كاهش مصرف سوخت و آلايندگي را در بين خودروهاي هيبريدي دارد به همين دليل در اين تحقيق از اين ساختار استفاده شده است. همچنين در مورد كنترل استراتژي مناسب، با توجه به اينكه بيشتر خودروهاي هيبريدي تجاري موفق كه به لحاظ مصرف سوخت بسيار به صرفه هستند و امروزه در دنيا در حد زيادي مورد استفاده قرار ميگيرند، از استراتژي كنترلEACS استفاده ميكنند. از اين روش به عنوان كنترل استراتژي مناسب بر روي خودروي مورد نظر در اين تحقيق مورد استفاده قرار گرفته است.
در اين تحقيق، ساختار هيبريدي دوگانه و كنترل استراتژي EACS توسط نرم افزار GT-POWER بر روي پلتفورم خودروي پژو 206 تيپ 5 مدل شده است و با اضافه كردن قطعات مورد نياز، خودروي هيبريدي آن طراحي شده است. جهت مدل كردن خودرو در نرم افزار از نقشه مصرف سوخت ويژه ترمزيو پارامترهاي ديناميكي خودرو استفاده شده است. اين خودرو در دو سيكل شهري (FTP-75) و جادهاي (HFET)مورد تست قرار گرفته و جهت اعتباردهي به نتايج محاسبه بهبود مصرف انرژي، خودروي معمولي (غير هيبريد) نيز بر روي اين دو سيكل تست شده است كه نتايج نشان دهنده عملكرد خوب خودروي هيبريدي در هر دو سيكل ميباشد.
واژههاي كليدي: خودروي هيبريدي دوگانه، كنترل استراتژي , EACS نرم افزار GT-POWER.