-
شماره ركورد
13135
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13135
-
پديد آورنده
محمد خادم ثامني
-
عنوان
بررسي سختي قائم بالاست مخلوط با خرده لاستيك در نواحي كويري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن
-
سال تحصيل
اسفند 1392
-
تاريخ دفاع
اسفند 1392
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسماعيلي - دكتر جبارعلي ذاكري
-
چكيده
چكيده:
يكي از مشكلات خطوط ريلي بالاستي در مناطق ماسه گير كويري، افزايش سختي خط بواسطه پرشدگي بالاست با ذرات ماسه مي باشد. اين مساله علاوه بر افزايش نرخ ارتعاشات در منبع، باعث خرابي اجزاء روسازي و زيرسازي خط و همچنين ناوگان مي گردد. راه حل هاي متنوعي براي حل اين مساله پيشنهاد شده است كه عمدتا مبتني بر ايجاد امكان عبور ماسه از خط بالاستي است. در تحقيق حاضر هدف آن است با ايجاد تغيير در ساختار لايه بالاست به وسيله افزودن خرده لاستيك، خاصيت ارتجاعي خط پس از پرشدگي آن با ماسه نيز تامين گردد.طول خطوط ريلي كشور در حدود 8 هزار و 500 كيلومتر است. طول خطوط ماسه گير در حدود 416 كيلومتر(نزديك به 5 درصد از كل خطوط ريلي كشور) مي باشد. فرسايش بادي و حركت ماسه هاي روان تهديد بزرگي براي بهره برداري از اين خطوط محسوب مي شود. هزينه هاي بالاي تعمير و نگهداري خط در مناطق ماسه گير و زيان هاي ناشي از مسدود شدن آن در حين بهره برداري از دلايل مهم اجراي اين پروژه مي باشد. اين هزينه ها شامل شكسته شدن و تخريب تراورس هاي بتني، فرسودگي زودرس در اداوت اتصال، لهيدگي و مواج شدن سطح فوقاني ريل، از بين رفتن خاصيت فنري روسازي خط و ايجاد صلبيت ناشي از اشباع فضاي خالي بين دانه هاي بالاست با ماسه كه باعت افزايش تنش هاي منتقل شده از تراورس و انتقال ضربه به ابنيه فني و تخريب آن ها، تشديد ارتعاشات قطار، جابجايي طولي و عرضي خط، قابليت زهكشي پايين و عدم تثبيت هندسه خط مي شود. بديهي است با وجود مشكلات موجود، سرعت خرابي خط افزايش يافته و نياز به نگهداري و نوسازي در آن افزايش مي يابد كه به تبع آن هزينه هاي نگهداري خط نيز افزايش خواهد يافت.با توجه به اينكه سختي مخلوط خرده لاستيك و بالاست در مقايسه بالاست خالص كمتر است، پس از ورود ماسه به بالاست مخلوط با خرده لاستيك، سختي خط در مقايسه با بالاست منفرد نيز كمتر است. همچنين به دليل خاصيت بالاي لاستيك در جذب ارتعاشات پس از اختلاط آن با بالاست، ارتعاشات خطوط بالاستي نيز كاهش يافت. تمامي اين موارد باعث خواهد شد عمر خطوط بالاستي نواحي كويري افزايش يابد و در نتيجه هزينه هاي تعمير و نگهداري آن ها به شدت كاهش يابد.
كلمات كليدي: مناطق كويري، سختي خط، ارتعاشات خط، خرده لاستيك، تست ميداني
-
لينک به اين مدرک :