چكيده
چكيده
امروزه نقش آموزش در افزايش بهره وري نيروي انساني بر هيچ كس پوشيده نيست و لذا در خصوص تاثير بيشتر آموزش بر بهبود عملكرد سازمان ها تحقيقات فراواني انجام شده است . تحقيق حاضر با هدف ارائه روشي براي سنجش اثربخشي دوره هاي آموزشي فني شبكه خدمات پس از فروش خودرو سازي انجام شده است و به منظور روشن شدن نحوه جاريسازي روش مذكور در شركت سايپا يدك (شبكه خدمات پس از فروش سايپا) با استفاده از مدل كرك پاتريك اجرايي شده است. در ابتدا انواع مدل هاي سنجش اثربخشي آموزش و تحقيقاتي كه محققين داخل و خارج از كشور انجام داده اند و نتايج بدست آمده توسط آنها معرفي مي شود.سپس با ارائه دلايلي مشخص مي شود كه به چه علت از اين مدل استفاده شده است.براي هريك از مراحل مدل از روش هايي نظير پرسش نامه و برگه هاي آزمون يادگيري و مهارت سنجي استفاده شده است. روايي پرسش نامه از طريق كسب نظرات اساتيد دانشگاه و مربيان دوره هاي آموزشي بدست آمده و پايايي پرسش نامه نيز از طريق سنجش ضريب آلفاي كرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شده است.براي انجام آزمون يادگيري از روش قبل و بعد از آزمون استفاده شده است.براي انجام آزمون مهارت سنجي 2670 نفر شركت كننده در دوره هاي آموزشي فني سال 1392 ,با استفاده از روش نمونه گيري كوكرانتعداد 1422 نفر مورد آزمون قرار گرفتند.به منظور سنجش ميزان بهبود نتايج فراگيران از طريق ميزان كاهش برگشتي و شكايات مشتريان استفاده شد.سپس نمره نهايي اثربخشي آموزش دوره هاي فني مورد محاسبه قرار گرفته و در پايان آزمون مهارت سنجي در خصوص عوامل موثر در اثربخشي دوره هاي آموزش از فراگيران شركت كننده پرسش هايي صورت گرفت.همچنين فرضيه هاي آزمون نشان داد تحصيلات و نوع پست در كسب نمره هاي آزمون مهارت سنجي موثر مي باشد.در انتهاي پروژه عوامل موثربر اثربخشي دوره هاي آموزش و ميزانانطباق نتايج بدست آمده با ساير محققين مورد بررسي قرار گرفت .
واژه هاي كليدي: اثربخشي آموزش,دوره هاي آموزشي ,مدل ارزيابي اثربخشي آموزش,دياگرام عيب يابي خودرو,فراگير