-
شماره ركورد
13197
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13197
-
پديد آورنده
رضا ايلاتي
-
عنوان
مدلسازي تخصيص بهينه كشتيها به اسكلههاي كانتينري در بنادر
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
عمران - برنامهريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
مهر 1392
-
تاريخ دفاع
مهر 1392
-
استاد راهنما
دكتر عبدالرضا شيخالاسلامي
-
چكيده
چكيده
مهمترين مسأله در برنامهريزي عمليات جانب دريا در بنادر كانتينري، مسألۀ تخصيص بهينۀ پهلوگاههاي اسكلههاي كانتينري به كشتيها ميباشد. در اين رساله با استفاده از يك مدل برنامهريزي رياضي با دو پيكربندي مختلف، بهينهسازي تخصيص اسكلهها و پهلوگاههاي پايانه كانتينري به كشتيهاي ورودي به بندر با رويكرد حداقل نمودن زمان حضور كشتيها از لحظۀ ورود به بندر تا خروج از اسكله مدنظر قرار گرفته است.
مدل ارائه شده با توجه به مطالعات و پژوهشهايي كه تا كنون صورت گرفته، اولين مدل از دسته مدلهاي«متا» است كه از نوع پيوسته، ديناميك و با اولويتبندي كشتيها از نظر هزينۀ واحد زمان بوده و اثر جزر و مد و تغييرات پيوستۀ عمق آبخور در كانال دسترسي بندر را به صورت همزمان در نظر ميگيرد و قادر به بهينهسازيتوأمانِ تخصيص در بيش از يك اسكلۀ كانتينري ميباشد.
در رسالۀ حاضر در خصوص نحوۀ ورودي دادن به مدل بهينهسازي، با توجه به ملاحظات اجرايي، رويكرد منحصر به فرديپيشنهاد شده است.در اين راستا جهت محاسبۀ زمان عمليات كشتيها در پهلوگاه روش محاسبۀ نُرم جرثقيل ارائه و جهت تعيين نرخ جابجايي كانتينر توسط هر جرثقيل در واحد زمان از ايدۀ كاليبره نمودن مدل شبيهسازي عمليات تخصيص پهلوگاهها به كشتيها استفاده شده است.
با توجه به اينكه سطح دشواري مسألۀ مورد پژوهش از نوع NP-Hard ميباشد، از توانمندي بستۀ نرمافزاريMATLAB و روش الگوريتم ژنتيك تركيبيجهت حل مدل استفاده شده است.
در مطالعۀ موردي، از دادههاي عمليات كانتينري بندر شهيد رجايي استفاده شده و خروجيهاي مدل برنامهريزي رياضي براي نمونۀ مورد مطالعه حاكي از آن است كه تبديل عملكرد پهلودهي اسكله از گسسته به پيوسته و به كار بردن مدل ارائه شده در اين رساله به ميزان 41 درصد مجموع زمان انتظار كشتيهاي مورد مطالعه را كاهش و بهبود داده است.
-
لينک به اين مدرک :