-
شماره ركورد
13230
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13230
-
پديد آورنده
عليرضا اسكندري
-
عنوان
ارائه روشي مبتني بر استفاده از منابع داده چندگانه به منظور كاهش انتقال منفي در انتقال يادگيري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
كامپيوتر - هوش مصنوعي
-
سال تحصيل
ارديبهشت ماه 1393
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر ناصر مزيني
-
چكيده
چكيده
فرض اصلي در الگوريتم هاي يادگيري ماشين اين است كه دادههاي آموزشي از دامنه مبدا با داده هايي تست از دامنه مقصد بايد از نظر فضاي ويژگي و توزيع، يكسان باشند. با اين حال، در بسياري از كاربردهاي جهان واقعي، اين فرض ممكن است نقض شود. در اين شرايط، مبحثي تحت عنوان انتقال دانش (يادگيري)، مطرح ميشود. در سال هاي اخير، انتقال يادگيري به عنوان يك چارچوب يادگيري جديد براي رسيدگي به اين مسايل پديد آمده است.
انتقال يادگيري به ما اجازه مي دهد دانش بدست آمده از دامنه منبع را به منظور كمك به يادگيري يك طبقه بند براي دامنه هدف اعمال كنيم. اثرات انتقال بوسيله رابطه بين منبع و هدف تحت تاثير قرار مي گيرد. به جاي بهبود يادگيري، اعمال كردن دانش از منبعي كه ارتباط ضعيفي با هدف دارد ممكن است كارايي را كاهش دهد كه به عنوان انتقال منفي شناخته مي شود. يك استراتژي براي كاهش انتقال منفي وارد كردن دانش از منابع چندگانه به منظور افزايش شانس يافتن يك منبع نزديك به هدف مي باشد.
در اين پايان نامه دو الگوريتم پيشنهاد ميشود كه مبتني بر انتفال نمونه هستند. در الگوريتم اول، ازAdaBoost
براي تشخيص نمونه هاي مناسب استفاده ميشود. تفاوت اين روش با روشهاي پيشين در اين است كه در اين روش فرض ميشود نمونه هاي دامنه منبع بدون برچسب هستند. مزيت اين امر كاهش هزينه براي برچسب دهي دادهها است. اگرچه ممكن است باعث كاهش دقت دستهبندي شود. الگوريتم دوم كه مبتني بر ماشين بردار پشتيبان قياسي است، در هر تكرار يك جواب بهينه محلي پيدا خواهد كرد. بدين ترتيب كه در هر تكرار زيرمجموعه اي از نمونه هاي بدون برچسب به همراه نمونه هاي برچسب دار دامنه مقصد در مجموعه اي مانند R واقع شده و سپس رابطه ماشين بردار پشتيبان قياسي براي آنها فرموله مي شود. در پايان t دسته بند خواهيم ايجاد مي شود، كه خروجي نهايي را مي سازند.
واژه هاي كليدي: انتقال يادگيري 1 ، انتقال منفي 2 ، وظيفه هدف 3 ، وظيفه منبع 4
-
لينک به اين مدرک :