چكيده
چكيده
امروزه قطارهاي پرسرعت به دليل سرعت بالا، ذخيره انرژي و فراهم نمودن آسايش، كارايي بيشتري نسبت به ساير وسايل حمل و نقل عمومي دارند. در كليه سيستم هاي حمل و نقل، سرعت بالاتر به معناي امكان وقوع خطا با درصد تخريب بالاتر مي باشد. در اين بين سيستم هاي سيگنالينگ و كنترل خودكار قطار نقش مهمي در بالا بردن امنيت سيستم هاي حمل و نقل ريلي پرسرعت بر عهده دارند زيرا با در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي منطقه و زيرساخت ها، حداكثر سرعت قطار را تعيين مي كنند.
بروز هرگونه خطا در انتقال داده به قطار ممكن است باعث بروز حوادث مرگباري شود. از اين رو به كار بردن الگوريتم هاي تشخيص و يا تصحيح داده هاي خطا دار شده ضروري مي باشد. از جمله اين الگوريتم ها، الگوريتم BCH ,CRC و الگوريتم Reed-Solomon مي باشد كه در راه آهن پرسرعت چين، ژاپن، كره جنوبي و ساير كشورهاي اروپايي مورد استفاده قرار گرفته اند. از آن جايي كه نرخ ارسال اطلاعات محدود مي باشد، مهم ترين مسئله در اين الگوريتم ها سرعت اجراي آن ها خواهد بود. همچنين امنيت نيز نقش مهمي در انتخاب الگوريتم مناسب دارد.
در اين پايان نامه ابتدا طرز عملكرد سيستم هاي سيگنالينگ قطارهاي پرسرعت در نسل هاي مختلف ارائه خواهند شد. سپس ضرورت استفاده از الگوريتم هاي تشخيص و يا تصحيح خطا در اين سيستم ها مطرح مي شوند و در انتها الگوريتم CRC اصلاح شده مناسب جهت پياده سازي در سيستم سيگنالينگ كشورمان ارائه و بر روي برد FPGA پياده سازي خواهد شد.
واژه هاي كليدي: الگوريتم هاي تشخيص و يا تصحيح خطا، سيستم كنترل خودكار قطار، سيستم سيگنالينگ، FPGA ,DSP ، قطار پرسرعت.