-
شماره ركورد
13318
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13318
-
پديد آورنده
بهروز قبادي¬پور
-
عنوان
مكانيابي مراكز امداد و نجات جاده¬اي با استفاده از روش¬هاي AHP و FUZZY در GIS
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - راه وترابري
-
سال تحصيل
1393
-
تاريخ دفاع
1393
-
استاد راهنما
دكتر علي منصورخاكي
-
استاد مشاور
دكتر برات مجردي
-
چكيده
چكيده
مجموعه بررسيها و تجزيه و تحليل¬هاي انجام¬شده در مورد حوادث رانندگي و نحوه عملكرد ايستگاه¬هاي امداد و نجات جاده¬اي نشانگر آن است كه محدوديت¬ها و نارسايي¬هاي عمده¬اي در مكان¬يابي و عملكرد مطلوب اين ايستگاه¬ها وجود دارد. روش¬هاي MCDM با قابليت لحاظ كردن نظرات تصميمگيرندگان، مي¬توانند ابزار مناسبي را در اين زمينه فراهم آورند. از طرفي MCDM به تنهايي فاقد امكانات مكاني ميباشد كه براي اين منظور با تلفيق آن با GIS مي¬توان اين مشكل را حل نمود.
در اين مطالعه تلاش شده است تا با استفاده توأمان از سامانه اطلاعات جغرافيايي و روش¬هاي تصميمگيري چند معياره تحليل سلسله مراتبي (AHP)، تلفيق فازي و تحليل سلسله مراتبي فازي (FAHP) مكانهاي مناسب براي احداث ايستگاه امداد و نجات جادهاي مشخص و اين مكانها از نظر اولويت احداث رتبهبندي گردند. بدين منظور به علت كامل بودن دادههاي مورد نياز مكانيابي ايستگاه امداد و نجات جادهاي (EMS) در امتداد مسير بزرگراه بين ايالتي I-65 حد فاصل مونتگومري و بيرمنگام در ايالت آلاباما در آمريكا به روش تركيبي ذكرشده انجام گرفته است. براي تعيين وزن معيار¬ها، برآورد وزن به روش كمترين مربعات و فازي توسعه¬اي انجام گرفته است. با توجه به مقياس رتبهبندي ساعتي (مقياس 9 تايي) از 16 متخصص خواستهشده كه اهميت معيار¬هاي انتخابشده را ارزيابي نمايند. گزينه¬هاي مورد مطالعه براي انتخاب شدن به عنوان EMS به صورت شبكه¬اي رستري با ابعاد پيكسل 30 متري درآمده¬است. پس از آن براي ارزيابي شايستگي هر پيكسل براي شناسايي مناطقي با بيشترين پتانسيل براي احداث EMS در امتداد اين مسير از يك روش همپوشاني وزن¬دار استفادهشده و تعدادي منطقه به عنوان كانديدا انتخابشدهاند. سپس اين كانديدا¬ها به روش¬هاي AHP و FAHP رتبهبندي شده و سپس آناليز حساسيت براي ارزيابي حساسيت در تعيين وزن معيار¬ها انجام گرفته است. در انتها به كمك يك روش ابتكاري و با در نظر گرفتن استاندارد زماني فاصله بين ايستگاه¬ها، بهترين مكان اين ايستگاه-ها با توزيعي مناسب در طول مسير به گونه¬اي تعيين شده است كه با تنها پنج ايستگاه سراسر مسير و حتي قسمتي از ادامه مسير را پوشش داده است.
واژههاي كليدي: مكانيابي EMS، روش AHP، روش FAHP، تلفيق فازي، آناليز حساسيت
-
لينک به اين مدرک :