چكيده
چكيده
يكي از موضوعات مورد توجه در طراحي خودروهاي سنگين كاهش نيروهاي مقاوم هوا مي¬باشد. نيروهاي آيروديناميكي بر عملكرد خودروها تاثير مي گذارند كه از جمله اين موارد مي¬توان به بهبود ميزان مصرف سوخت، كاهش نيروهاي مقاوم و... اشاره نمود.
در اين پژوهش به بررسي تجربي و عددي آيروديناميك خودرو N-105پرداخته و جهت بررسي تجربي نيروهاي آيروديناميكي اين خودرو دو رويكرد مورد توجه قرار گرفته شده است. اول آنكه اين آزمايش در يك جاده با خودرو N-105 صورت پذيرد دوم آنكه با مدلسازي يك ماكت با مقياس 25/1 و استفاده از يك تونل باد مادون صوت به بررسي هر چه بهتر اين نيروها پرداخته شود. نتايج حاصل از آزمايش هاي تجربي جهت صحه گذاري با نتايج شبيه سازي عددي مورد مقايسه قرار گرفت.
ساير پارامترهاي مرتبط با آيروديناميك خودرو مانند ضريب درگ، ضريب فشار، توزيع ميدان سرعت، خطوط جريان و ... از اين شبيه سازي هاي عددي استخراج شده است. همچنين از جمله كارهاي انجام شده در اين پژوهش مي توان به بررسي جريان¬هاي ثانويه و گراديان¬هاي نامطلوب ايجاد شده با استفاده از دو مدل سيالاتي 𝐾−𝜔و𝐾−𝜀در پشت خودرو نيز اشاره نمود.
واژههاي كليدي:آيروديناميك، تونل باد، آزمايش جاده، ديناميك سيالات محاسباتي، خودرويتاكتيكي