-
شماره ركورد
13514
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13514
-
پديد آورنده
محمد مهدي بشارتي
-
عنوان
شناسايي الگوهاي حاكم بر تصادفات ترافيكي با استفاده از مدلهاي داده كاوي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
شهريور ماه 1393
-
تاريخ دفاع
شهريور ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر علي توكلي كاشاني
-
چكيده
چكيده
درحدود 22% از تلفات ناشي از تصادفات ترافيكي در جهان و حدود 25% از تلفات ترافيكي در ايران را عابرين پياده تشكيل مي¬دهند.هدف مطالعه حاضر، شناسايي اثرات تعامليمتغيرها و شرايطي است كه منجر به افزايش احتمال فوت عابر در تصادفات ترافيكي مي¬گردد.
براي نيل به اين هدف، يك رويكرد دو مرحله¬اي اتخاذ شده¬است. در مرحله¬ اول، با استفاده از تكنيك خوشه¬بندي، 34هزار و 178 داده¬ تصادف عابرپياده بين سال هاي 1388 تا 1391 در ايران به گروه¬هاي همگن تقسيم¬شدند؛ و در مرحله¬ دوم، از تكنيك كشف قواعدپيوندي براي شناسايي عوامل و شرايط موثر در افزايش احتمال فوت عابر در تصادفات ترافيكي استفاده¬شد.
در تحليل خوشه¬بندي، تصادفات عابر براساس چهار متغير نوع وسيله¬نقليه، جنسيت عابر، نوع منطقه و كاربري زمين¬هاي اطراف به 6 گروه تقسيم شد. و در مرحله¬بعد، قواعدي پيوندي متنوعي براي هريك از اين 6 گروه استخراج گرديد. درمجموع، نتايج نشان داد كه اثر تعاملي متغيرهايي همچون مسن بودن عابر، تاريكي هوا، تيره¬بودن رنگ¬ لباس عابر، عبور عابر از محل غيرمجاز، تصادف با وسايل¬نقليه سنگين، تصادف در راه¬هاي برون¬شهري، موتورسيكلت¬سواران زير 19سال، عدم توجه به تابلوي رعايت حق¬تقدم و وقوع تصادف در قطعه¬هايي از راه¬هاي برون-شهري كه از مناطق مسكوني عبور مي¬كند؛ احتمال فوت عابر براثر تصادف را افزايش مي¬دهد.
با توجه به نتايج بدست¬آمده، افزايش آگاهي¬هاي عمومي جهت استفاده عابرين¬از لباس¬هاي با رنگ روشن درشب، جداسازي مسير تردد عابرين پياده از ترافيك وسايل¬نقليه¬ موتوري بخصوص در قطعه¬هايي از راه¬هاي برون¬شهري كه از مناطق مسكوني عبور مي¬كند و نيز در نظرگرفتن محل¬هايي با روشنايي كافي در اين قطعه¬ها براي ايستادن عابرين پياده¬ از جمله اقداماتي است كه مي¬تواند در كاهش احتمال فوت عابر بر اثر تصادف موثر باشد.
كلمات كليدي: ايمني ترافيك، تلفات عابرين¬پياده، داده¬كاوي بدون ناظر، تحليل خوشه¬بندي، كشف قواعد¬پيوندي
-
لينک به اين مدرک :