-
شماره ركورد
13650
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13650
-
پديد آورنده
عباس احمدپور
-
عنوان
مدل سازي و حل مسائل برنامه ريزي حمل و نقل ريلي با استفاده از مساله زمانبندي كار كارگاهي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راهآهن - حملونقل ريلي
-
سال تحصيل
مهر 1393
-
تاريخ دفاع
مهر 1393
-
استاد راهنما
دكتر مسعود يقيني
-
چكيده
چكيده
مساله زمانبندي كار كارگاهي از مهمترين مسائل بهينه¬سازي است. اين مساله با در نظر گرفتن شكل كلي آن، كاربردهاي فراواني در مديريت توليد، حمل و نقل و پردازش اطلاعات داشته و مي تواند به عنوان نقطه¬ شروعي براي مدل هاي كاربردي مرتبط تلقي شود. در بخش حمل و نقل ريلي، مساله زمانبندي كار كارگاهي در زمانبندي حركت قطارها مورد استفاده قرار گرفته است. زمانبندي حركت قطارها از حساس ترين فعاليت ها در برنامه ريزي راه آهن محسوب مي شود. هدف از اين مساله تعيين يك برنامه¬ زماني موجه براي حركت قطارها با توجه به محدوديت هاي عملياتي مي باشد.
در اين پژوهش، از بسط هاي مدل زمانبندي كار كارگاهي براي مدل سازي مساله زمانبندي حركت قطارها استفاده شده است. در اين راستا از عواملي همچون عدم دسترسي به ماشين آلات و حالت خاصي از انعطاف پذيري با وجود ايستگاه هاي كاري در زمانبندي كار كارگاهي به ترتيب براي در نظر گرفتن مسدودي خطوط و تخصيص قطارها به خطوط و سكوها در زمانبندي قطارها بهره گرفته شده است. تابع هدف به كار گرفته شده، كمينه سازي دامنه¬ عمليات يا طول افق زمانبندي مي باشد. به كمك اين هدف مي توان از حداكثر ظرفيت شبكه ريلي استفاده نمود. در نهايت كمينه كردن تعداد لكوموتيوهاي مورد استفاده به عنوان هدف دوم به مدل رياضي افزوده شده و مدل دو هدفه حاصل به كمك روش مرز پارتو مورد تحليل قرار گرفته است.در واقع در اين تحقيق، پيوندي بين مساله زمانبندي كار كارگاهي و مسائل زمانبندي حركت قطارها و تخصيص لكوموتيو در حمل و نقل ريلي برقرار شده است.
كليد واژها:
زمانبندي كار كارگاهي انعطاف پذير، زمانبندي حركت قطار، تخصيص لكوموتيو، عدم دسترسي به خطوط
-
لينک به اين مدرک :