-
شماره ركورد
13665
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13665
-
پديد آورنده
اميرعلي اميني
-
عنوان
ارائه مدل يكپارچه احتمالي هزينه چرخه عمر براي راههايي با روسازي انعطافپذير در سطوح شبكه و پروژه
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
عمران - راه و ترابري
-
سال تحصيل
مهرماه 1393
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني - دكتر حسن زياري
-
چكيده
چكيده:
هزينه چرخه عمر به مجموعه هزينههايي اطلاق ميشود كه در دوره عمر يك سيستم و يا يك زيرساخت به آن تحميلميشود. در زمينه حمل و نقل جادهاي و شبكه راهي، هزينه چرخه عمر مجموعه هزينههاي برنامهريزي، طراحي، ساخت، بهرهّبرداري و نگهداري از تسهيلات را در بر ميگيرد. پرداختكنندگان اين هزينهها موسسات و سازمانهاي متولي توسعه و نگهداري راه، كاربران راهها و افراد جامعه هستند. با توجه به تعدد پرداختكنندگان، عمر طولانيراهها و ريسك و عدم قطعيت در پيشّبيني مخارج، برآورد هزينه چرخه عمر راهها فرآيندي پيچيده و دشوار است. به همين دليل تاكنون كاربرد اصلي روش تحليل هزينه چرخه در سطح پروژه محدود بوده كه با كمك آن گزينههاي مختلف اجراي پروژههاي توسعه، نگهداري و بهرهبرداري راهها مقايسه ميشود.
در تحليل هزينه چرخه عمربراي برآورد هزينههاي آتيبرخي از مدولهاي هزينهاي، نياز به پيشبيني وجود دارد. پارامترهاي اقتصادي، عملكرد روسازي، متغيرهاي مربوط به حجم ترافيكي و شرايط آب و هوايي بر هزينههاي آتي تاثيرگذار هستند و نياز به پيشبيني اين متغيرها وجود دارد. در اين مطالعه، براي در نظر گرفتن ريسك در محاسبه هزينه چرخه عمر پيشنهاد شده است كه از تركيب توابع توزيع و شبيهسازي مونتكارلو استفاده شود. اين تركيب ميتواند عدم قطعيت را در محاسبه هزينه چرخه عمر لحاظ نمايد. در همين راستا، دو متغير نرخ تنزيل به عنوان متغير اقتصادي و ضخامت لايههاي روسازي به عنوان متغير عملكرد و كيفيت روسازي مورد بررسي قرار گرفتند و توابع توزيع احتمالي براي آنها پيشنهاد شد. نتايج نشان ميدهد، تابع چگالي احتمال مقدار حدي كمينه بهترين برآورد را براي نرخ تنزيل ارائه ميدهد. همچنين تابع چگالي احتمال دوجملهاي مثبت و منفي به ترتيب براي ضخامت لايههاي آسفالتي و سنگدانهايبهترين برآورد را براي برداشت ضخامت به صورت گسسته با دستگاه رادار نفوذي ارائه ميكند و نيز تغييرات ضخامتبه صورت پيوسته از توابع چگالي احتمال گاما و يا گوسي معكوس تبعيت ميكند.
در ادامه، مدلييكپارچه براي تحليل هزينه چرخه عمر در سطح شبكه و پروژه ارائه شده است كه در آن ابتدا قطعات و تقاطعها در يك شبكه راه بررسي و ارزيابيميشود و سپس با توجه به تحليل هزينههاي انجام شده و هزينههاي پيشبيني شده در آينده، بهترين گزينههاي سرمايهگذاري در راهها كه بيشترين منفعت را در دوره تحليل بدست ميدهند، انتخاب ميشود.تحليل هزينه چرخه عمر در سطح شبكه بر مبناي ساخت ماتريس شبكه تحت شرايط پايهبدون انجام هرگونه پروژه در سطح شبكه و سپس مقايسه تاثير اقتصادي اجراي پروژهها در قالب تغييرات هزينه چرخه عمر شبكه استوار است.در گام بعد، بهترين روش و گزينههاي اجراي پروژهها با استفاده از تحليلهاي اقتصادي هزينه چرخه عمر احتمالي پيشنهاد ميشود. براي محاسبه هزينههاي سازمانيدر سطح پروژه، روش هزينهيابي فعاليتمحور پيشنهاد شده است.
در اين تحقيق دو مطالعه موردي انجام شده است؛برايسطح شبكه، شبكه تهران و براي سطح پروژه،پنج بزرگراه مهم ايرانمورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه سطح شبكه نشان ميدهد، هزينههاي توسعه و نگهداري شبكه ميتواند به شكل مناسبتري توزيع شود و مطالعه سطح پروژه براي مقايسه هزينههاي روسازي ماندگار و معمولي انجام شد و نشان داد كه هزينههاي چرخه عمر راههاي با روسازي ماندگار بين 5 تا 20 درصد كمتر از راههاي با روسازي معمولي است. نتايج نشان ميدهد، استفاده از مدلهاي تحليل هزينه چرخه عمر احتماليدر سطوح شبكه و پروژه ميتواند صرفهجوييهاي قابل توجه اقتصادي را براي اجتماع به همراه داشته باشد.
كلمات كليدي: تحليل هزينه چرخه عمر در سطح پروژه، تحليل هزينه چرخه عمر در سطح شبكه، تحليل احتمالي هزينه چرخه عمر، مدل يكپارچه هزينه چرخه عمر
-
لينک به اين مدرک :