-
شماره ركورد
13824
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13824
-
پديد آورنده
مجيد كريمي
-
عنوان
طراحي و بهينهسازي لوله اگزوز و كاتاليست در پلتفرم ملي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - نيرو محركه
-
سال تحصيل
دي 1393
-
تاريخ دفاع
دي 1393
-
استاد راهنما
دكتر امير حسن كاكايي
-
چكيده
چكيده
هدف از انجام اين پروژه، طراحي سيستم خروجي (شامل راهگاههاي خروجي و مبدل كاتاليستي) پلتفرم ملي خودرو و ارايه يك مدل بهينه است. به همين منظور بايستي اطلاعات كافي و دقيقي از عملكرد موتور TU5 كه در اين پلتفرم استفاده خواهد شد، داشته باشيم، لذا موتور در نرم افزار GT-Power كه يك نرم افزار شبيه ساز موتور است مدلسازي شده است و با داده هاي تجربي كه از شركت ايپكو(مركز تحقيقات موتور ايران خودرو) گردآوري شده است مقايسه و صحهگذاري به عمل آمده است. به منظور طراحي و بهينهسازي سيستم خروجي بايستي از محدوديتهاي هندسي مدل آگاهي پيدا كرد، در نتيجه سيستم خروجي موتور TU5 خودرو پژو 206در نرم افزار CATIA مدلسازي شده است تا در همان هندسه پايه، تغييرات صورت گيرد و مدل بهينه بر مبناي مدل پايه طراحي شود.
راهگاههاي خروجي مدل پايه از جنس چدن و از سيستم 4 به 1 ميباشد، همين امر باعث كاهش بازده موتور ميشود دليل آن اثر سوء فشار برگشتي راهگاه مجاور است كه در فصل 3 به تفصيل توضيح داده شده است.با داشتن محدوديتهاي هندسي يك مدل ابتكاري براي منيفولد خروجي طراحي و تحليل به عمل آمده است كه باعث بالا رفتن توان و گشتاور ترمزي موتور شده است.
در بخش تبديل كننده كاتاليزوري، از مدلي بر پايه انجام واكنشهاي اكسايش مونواكسيد كربن و هيدروكربنهاي نسوخته به دي اكسيد كربن و بخار آب و كاهش اكسيد هاي نيتروژن، به نيتروژن و اكسيژن كه با در نظر گرفتن موازنه جرم در سطح كاتاليست استوار است، استفاده شده استو راندمان تبديل آلاينده ها در كاتاليزور در حالتي كه موتور سيكل رانندگي اروپايي حركت ميكند، محاسبه شده و مورد تحليل قرار ميگيرد وميزان توليد آلايندهها (CO، HC و NOx) اندازهگيري شده است. در مورد آلايندگي در گازهاي NOxو HC موفق به گذراندن استاندارد يورو 4 شده است.
واژه¬هاي كليدي: پلتفرم ملي، مبدل كاتاليستي، راهگاههاي خروجي، GT-Power، موتورTU5
-
لينک به اين مدرک :