-
شماره ركورد
13861
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13861
-
پديد آورنده
محمد جواد ايازي
-
عنوان
بررسي تاثير زايكوترم بر حساسيت رطوبتي وتغيير شكل ماندگار مخلوط هاي آسفالتي بازيافتي نيمه گرم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - راه وترابري
-
سال تحصيل
آبان 1393
-
تاريخ دفاع
آبان 1393
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
چكيده
چكيده
مصالح خرده آسفالتي (RAP) كه شامل سنگدانه و قير مي باشد مي تواند در مخلوط هاي آسفالتي جديد مورد استفاده قرار گيرد. بازيافت اين مصالح موجب حفظ منابع طبيعي، كاهش هزينه هاي ساخت و كاهش مصرف انرژي مي شود. در ميان انواع روش هاي توليد آسفالت، آسفالت گرم داراي دوام و مقاومت بالاتري نسبت به آسفالت سرد است. اما هنگامي كه از مصالح خرده آسفالت در توليد آسفالت گرم استفاده مي شود، درجه حرارت بالا (بيش از 150 درجه سانتيگراد) در اين فرآيند ممكن است باعث پير و سخت تر شدن قير مصالح خرده آسفالت شود كه از قبل يك بار پير شده است، ضمن اينكه موجب توليد بسيار زياد گاز هاي سمي مي شود كه اين امر مقدار استفاده از مصالح خرده آسفالت در بازيافت را محدود مي كند.
در تكنولوژي آسفالت نيمه گرم با استفاده از كاهش ويسكوزيته قير يا افزايش حجم آن، كاهش دماي اختلاط و تراكم ممكن مي شود، كاهش دما در اين مخلوط ها مي تواند راهكار خوبي براي حل مشكل حرارت زياد در بازيافت گرم باشد تا بدين ترتيب بتوان ضمن كاهش آلودگي هاي زيست محيطي در صد استفاده از مصالح خرده آسفالتي را افزايش داد.
در اين تحقيق تاثير نانو ماده زايكوترم به عنوان يك افزودني شيميايي جديددر صنعت آسفالت مورد بررسي قرار گرفت. و عملكرد اين ماده جديد با افزودني ساسوبيت به عنوان يك واكس آلي رايج در ساخت مخلوط هاي نيمه گرم و همچنين مخلوط هاي گرم آسفالتي مورد مقايسه قرار گرفت.مخلوط هاي آسفالتي با درصد هاي مختلف RAP (0؍ 25؍ 50؍ 75(به منظور بررسي تاثير مصالح خرده آسفالت بر ويژگي هاي مخلوط آسفالتي و تاثير افزودني هاي نيمه گرم بر مخلوط هاي آسفالتي بازيافتي ساخته شدند. به منظور بررسي دقيق تر حساسيت رطوبتي از آزمايش كشش غير مستقيم و مدول برجهندگي استفاده شد. همچنين پتانسيل شيار شدگي مخلوط هاي آسفالتي ساخته شده با استفاده از آزمايش خزش ديناميكي و شيار چرخ مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج نشان داد كه مخلوط هاي آسفالتي نيمه گرم مدول برجهندگي بالاتري نسبت به مخلوط HMA دارند. همچنين نانو ماده زايكوترم باعث افزايش قابل ملاحظه اي در مقاومت رطوبتي مخلوط هاي آسفالتي شد اگرچه عملكرد اين ماده در مورد شيارشدگي و مدول برجهندگي ضعيف تر از ساسوبيت بوده است. همچنين نتايج نشان داد با افزايش درصد RAP در مخلوط هاي آسفالتي مقاومت رطوبتي، مدول برجهندگي و مقاومت شيار شدگي سه نوع مخلوط آسفالتي ساخته شده افزايش يافته است.
كلمات كليدي: آسفالت نيمه گرم (WMA)، مصالح خرده آسفالت (RAP)، زايكوترم، ساسوبيت، حساسيت رطوبتي، شيار شدگي
-
لينک به اين مدرک :