-
شماره ركورد
13911
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13911
-
پديد آورنده
صادق صالحي
-
عنوان
تحليل جريان و رفتار ديناميكي رديف پره رتور فن موتور توربوفن با نسبت كنارگذر بالا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مكانيك - آيروديناميك
-
سال تحصيل
آذر ماه 1393
-
تاريخ دفاع
آذر ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر رضا تقوي زنوز
-
چكيده
چكيده
فن در موتور توربوفن اولين جزء دوار موتور بوده كه در تقابل با جريان هواي ورودي است. از اين رو در معرض برخورد اجسام موجود در فضا مانند پرندهها و همچنين برخورد شن و ريزگردهاي موجود در هوا و شرايط جوي قرار ميگيرد.از طرفي طول اين پرهها بلندتر از ساير پرههاي موجود در موتور مانند پرههاي كمپرسور و توربين بوده كه اين موضوع مسائل مربوط به تنشهاي ناشي از نيروهاي جانب مركز و نيز ارتعاشات آنها را بحرانيتر ميسازد.بنابراين با توجه به شرايط خاص حاكم بر فنها، مطالعه و بررسي آيروديناميك و سازه پرههاي فن تاثير به سزايي در توسعه طراحي آن خواهد داشت. از اين رهگذر پژوهشها در راستاي تحليل و طراحي پرهاي با استحكام و عمر خستگي بسيار بالا توأم با بازدهي آيروديناميكي مناسب مد نظر بسياري از طراحان واستاتيد برجسته اين عرصه بوده و ميباشد. مطالعه اثرات متقابل مسائل آيروديناميكي و سازهاي به كمك علم آيروالاستيسيته انجام ميپذيرد.
هدف اين پاياننامه تحليل عددي جريان و آناليز ارتعاشي رديف پره رتور توربوفن به قدر مورد نظر ميباشد. به اين منظور در ابتدا حل عددي جريان پايا و ناپايا صورت پذيرفته و پس از آن فشارهاي ناشي از جريان به پره اعمال شدهاند. در ادامه آناليز ارتعاشي و استحكامي بر روي يك پره از رديف پره رتور و همچنين مدل فن به انضمام ساير اجزاي موتور صورت گرفته و در نهايت فركانسهاي تحريك جريان استخراج شده از حل عددي ناپايا در نمودار كمپل حاصل از تحليل ديناميكي اعمال گرديده است.
نتايج حاصل از تحليل عددي نشان ميدهند كه براي پره موردنظر در شرايط طراحي بازده آيروديناميكي 80 درصد و نسبت فشار 55/1 و حداكثر عدد ماخ نسبي در ورود به پره 7/1 است. اضافه بر اين در شرايط كاري حاضر بيشترين تغيير مكان پره در حالت توپر برابر با 4 سانتيمتر با ضريب اطمينان طراحي 92/4 ميباشد. نتايج حاصل از آناليز ديناميكي پره، فركانسهاي طبيعي 57/120 و 81/581 هرتز را براي مودهاي اول و پنجم نشان ميدهند. در نهايت نمودار كمپل اين پره دورهاي بيشتر از 3800 دور بر دقيقه را به عنوان دورهاي ايمن پره تضمين ميكند.
لغات كليدي: توربوفن، فن، تحليل جريان، تحليل ديناميكي، نمودار كمبل
-
لينک به اين مدرک :