-
شماره ركورد
14008
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14008
-
پديد آورنده
سيد رسول زجاجي نژاد
-
عنوان
كاهش نيروي پساي پلتفرم ملي بوسيله ي ميكروعملگرها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم نيروي محركه خودرو
-
سال تحصيل
بهمن 1393
-
تاريخ دفاع
بهمن 1393
-
استاد راهنما
دكتر اميرحسن كاكايي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين پژوهش با توجه به اهميت كاهش مصرف سوخت، راهكاري براي كاهش نيروي پساي بدنه پلتفرم ملي ارائه شده است. كاهش اختلاف فشار عقب خورو با جلوي خودرو در كاهش نيروي پساي خودرو بسيار موثر است. در اين تحقيق با بكارگيري عملگرهاي مكنده و دمنده در سطح خودرو، نيروي پساي فشاري كاهش يافته است.
به منظور بررسي شرايط آيروديناميكي پلتفرم ملي، تحليل ديناميك سيالات محاسباتي با استفاده از نرم افزار تجاري فلوئنت انجام گرفته است. جهت نشان دادن رفتار گردابه ها، چند رويكرد در اين پژوهش در نظر گرفته شده است. ابتدا مدل متوسط زماني RANS ، رفتار كلي جريان عبوري از بدنه پلتفرم ملي را شبيه سازي كرده است. تاثير مكش و دمش بر جريان اصلي با استفاده از مدل URANS بررسي شده است. كاهش نزديك به 19 درصد در نيروي پسا با استفاده از مكش و دمش در اين حالت محاسبه شده است. در مرحله بعد، با توجه به قابليت مدل LES در حل گردابه هاي بزرگ و تاثير گذار جريان، ناحيه ي عقب خودرو توسط اين مدل حل گرديده است. مدل تركيبي LES و URANS بكار برده شده را Zonal LES يا ELES گويند. در مدل ELES ، ناحيه اي از جريان با بهره گيري از تراكم شبكه ، توسط LES و بقيه ي حوزه ي جريان توسط مدل URANS شبيه سازي مي شود. با توجه به قابليت LES مي توان رفتار گردابه ها را نسبت به زمان نمايش داد. تعامل جريان مكش و دمش كنترلي با گردابه ها و تاثير آن در نيروي پساي پلتفرم ملي، بررسي شده است. در شرايط كنترل فعال جريان با مكش و دمش ثابت، نزديك به 12 درصد تفاوت بين ضريب نيروي پسا در دو فاز مختلف گردابه هاي تشكيل شده در عقب خودرو بدست آمده است.
واژه هاي كليدي: آشفتگي جريان، كنترل جريان، جدايش، عملگرهاي مكش و دمش ، پلتفرم ملي، مدل آشفتگي ELES يا Zonal LES ، مدل آشفتگي URANS.
-
لينک به اين مدرک :