-
شماره ركورد
14074
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14074
-
پديد آورنده
عاطفه وفايي زاده آراني
-
عنوان
مدلسازي و تحليل افت توان در گيربكس اتوماتيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
تعليق سيستم و ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1393
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر بهروز مشهدي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين پاياننامه افت توان گيربكس اتوماتيك خصوصاً در قسمتهايي كه سهم بسزايي داشتهاندبررسيشده است. مجموعه چرخدندهسيارهاي كه عضو مهمي در گيربكس اتوماتيك به شمار ميآيد، در تلفات آن مؤثر بوده و تحليل جامعي از آن بهعملآمده است. از مدل افت تواندو چرخدنده ساده درگير كه محققين زيادي به آن پرداختهاند و نتايج معتبري براي آن در دست است بهعنوان مبناي كار استفادهشده است. همچنين اين مدل در نرم افزار آباكوس مورد تحليل قرار گرفته و افت انرژي آن محاسبه شده است و بعد چرخدنده سياره اي در آن مدل شده است.
ودر مدل با نوشتن روابط نيرويي داخلي بين هر دو زوج دنده درگير در كل چرخدندهسيارهاي ارتباط نيرو و گشتاور آنهابهدستآمده و افت توان در چرخدندهسيارهاي در حالات كاركرد آن محاسبهشده است.
براي يك گيربكس اتوماتيك 4 سرعته انتقال قدرت در هر مسير دنده مدل شده است. براي اين گيربكس كه داراي دو چرخدندهسيارهايميباشد در هر مسير دنده گشتاور ورودي از نمودار موتور خودرو پژو 206 استخراج و استفادهشده است. سپس كل افت توان در مسير هر دنده با اعمال بازه تورك ورودي محاسبهشده و بازده هر مسير جداگانه نيز بهصورت مپ راندمان ارائهشده است.
تأثير مبدل گشتاور كه غالباً باعث افت توان قابلتوجهي در مسير انتقال قدرت ميگردد نيز بررسيشده است. با فرض شرايط پايدار انتقال توان، نسبت گشتاور در مبدل گشتاور يك گرفتهشده است و نسبت سرعت بهدستآمده و افت توان مسير دندهها به همراه مبدل گشتاور در نسبتها و گشتاورهاي ورودي محاسبه و نمودارهايي بهصورتمقايسهاي در هر مسير دنده رسم شده است.
واژههاي كليدي:گيربكس اتوماتيك، خودرو، چرخدندهسيارهاي، افت توان،مبدل گشتاور
-
لينک به اين مدرک :