-
شماره ركورد
14186
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14186
-
پديد آورنده
سپيده علي نژاد ديزج
-
عنوان
بازآفريني محله امامزاده يحيي با رويكرد اقتصاد خلاق
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي شهري
-
سال تحصيل
اسفند ماه1393
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه1393
-
استاد راهنما
دكتر سيد عبدالهادي دانشپور
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده
گسترش و رشد شتابان و لجام ¬گسيخته شهرها، در سال هاي اخير به حدي كالبد و ساختار شهرها را دچار دگرگوني نموده كه ديگر بافت¬هاي كهن شهرها را از مركز توجهات شهروندان و سياست¬گذاران شهري خارج كرده است. محله¬هايي كه روزگاري حيات تپنده شهر را در دل خويش جاي داده بودند، در گذر زمان خود تبديل به مشكلي غامض براي شهر و زندگي شهري شده¬اند.
محله عودلاجان نيز همچون ساير محلات تهران قديم، در گذر زمان دچار تحولات بسيار چه در بافت كالبدي و چه در بافت اجتماعي خود شده¬است. محله امامزادهيحيي جزء معدود محلاتي است كه علي¬رغم وجود و گسترش كاربري¬هاي تجاري و فعاليت¬هاي خدماتي در محدوده¬ي خود (به ويژه محدوده¬ي بازار تهران و خيابان 15 خرداد) حيات اجتماعي غني خود را حفظ كرده است. اما به دليل عدم پاسخگويي به نيازهاي امروزي، مسأله¬ي اشتغال و نيز كاهش روزافزون حضور فرهنگ و هنر، ناكارآمدي كالبدي و دور شدن بيش از پيش از شأن و منرلتي كه در گذشته¬ي خود داشته است، ساكنين قديميبه تدريج اين محله را ترك نموده و ساكنين غير بومينظير افغانها، افراد كم¬درآمد و مهاجرين بخش قابل توجهي از سكنه را تشكيل مي¬دهند. اما با اين وجود، محله و به¬ويژه گذر اصلي محله به نام گذر امامزادهيحيي از حياتي پويا بر¬خوردار است كه بسيار جائز اهميت و با ارزش مي¬باشد.
لذا در اين پژوهش سعي شده تاابتدا با مروري بر ادبيات و مباني اقتصاد خلاق و بازآفريني، و سپس با سنجش وضعيت محله ي امامزاده يحيي در قالب نمايانگر هاي يك مكان شهري (نمايانگر اجتماعي، زماني، فضايي، ريخت شناسي، ادراك، زمينه اي، زيست محيطي، كاركرد و منظر عيني) پرداخته تا بتواند با رويكرد اقتصاد خلاق در بازآفريني اين محله، در راستاي تقويت هويت مندي، سرزندگي، توجه به ميراث فرهنگي ملموس و غير ملموس و همچنين افزايش كيفيت زندگي و توامند سازي ساكنين محلات قديمي، قدميبرداشته باشد.
واژگان كليدي : بازآفريني شهري، اقتصاد خلاق، فرهنگ، ميراث فرهنگي، صنايع خلاق و فرهنگي
-
لينک به اين مدرک :