-
شماره ركورد
14395
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14395
-
پديد آورنده
مسعود فرجي
-
عنوان
تحليل و شبيهسازي سيستمهاي تهويه تونل قطار ديزلي در مود ترافيك و آتشسوزي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
خردادماه 1394
-
تاريخ دفاع
خردادماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا طلائي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
تهويه تونل يكي از جديترين مسائلي است كه در هنگام طراحي و اجراي هر پروژه تونل سازي بايد در نظر گرفته شود. اين مسئله بهويژه در فضاهايي كه ميزان توليد آلايندهها در آنها زياد بوده و يا دهانه ارتباطي آنها با هواي آزاد فاصله زياد ميگيرد، حائز اهميت است. در اين پروژه به تحليل و شبيهسازي نحوه گسترش دود و آتش در فضاي بسته تونل تهران تبريزپرداخته ميشود، اين تونل به دليل طويل بودن و عبور قطارهاي ديزل و لكوموتيوهاي قديمي از آن، لزوم خروج گازهاي حاصله از احتراق موتور ديزل و همچنين تأمين هواي تازه براي مسافر و سيستم موتور و كندانسورهاي تهويه قطار بهمنظور عملكرد بهينه حائز اهميت ميباشد و با محاسبه سرعت بحراني تهويه (حداقل سرعتي كه به ازاي آن جريان برگشتي دود به وجود نيايد) و توزيع دما به تحليل چگونگي توزيع دود و گازهاي حاصل از احتراق و آتشسوزي احتمالي در تونل پرداخته ميشود. در تحليل عددي از نرمافزار فلوئنت استفادهشده است،كه مدل انتخابشده فاصله بين دو ايستگاه تهويه (1 كيلومتر) در نظرگرفتهشده است. اين پژوهش در دو فازانجامشده است كه در فاز اول، تهويه تونل در مود نرمال حركت لكوموتيو و مود حالت آتشسوزي قطار(مود اضطراري) در حالتي كه قطار ساكن است، بررسي شده و فاز دوم در حالتيكه دو قطار با سرعت در دو خط بهسوي يكديگر حركت ميكنند (حالت بحراني مود نرمال)، انجام شده است. شبيهسازيدر هر دو فاز پروژه با مدل آزمايشگاهي گزارششده در مقالات تاييد گرديده است و تاثير پخش آلايندهها برتوزيع دما و پروفيلهاي سرعت در طول تونل و همچنيناثر حركت قطار در پخش آلايندهها و توزيع دما در طول تونل بررسي شده است.
واژگان كليدي: تهويه تونل – آتشسوزي – مش متحرك–آلايندههاي لكوموتيو - سرعت بحراني
-
لينک به اين مدرک :