-
شماره ركورد
14442
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14442
-
پديد آورنده
صبا قشقايي
-
عنوان
معرفي يك معماري براي گداخت دانش با در نظر گرفتن محيط گريدهاي دانش ناهمگون
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
هوش مصنوعي
-
سال تحصيل
فروردين 1394
-
تاريخ دفاع
فروردين 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا كنگاوري
-
دانشكده
كامپيوتر
-
چكيده
چكيده
هم¬جوشي دانش، يكي ازاجزاي مهم علم دانش و مهندسي دانش محسوب مي¬شود، كه مي¬تواند منابع دانش با شكل¬هاي مختلف را تغيير شكل داده و ادغام كند تا به دانشي جديد دست پيدا كند. هم¬جوشي در موارد ديگري نيز مطرح شده است؛ هم¬جوشي از سطح پايين، مانند داده¬هاي حسگر، تا ادغام مدل¬هاي سطح بالايي كه توسط انسان خبره، ساخته شده باشد مواردي از هم-جوشي است. هم¬جوشي دانش نه تنها فراهم كردن دانش براي كاربر را در بر مي¬گيرد، بلكه شامل تجزيه و تحليل و ادغام دانشدريافتي از منابع مختلف، نيز مي¬شود. اين تجزيه و تحليل در واقع ارزش افزوده¬اي روي دانش محسوب مي¬گردد. تحقيقاتي كه اين هدف را دنبال مي-كنند، بعضاً در مرحله¬اي از روش خود، از هستان شناسي بهره برده¬اند. بر اساس تعاريف موجود، هستان¬شناسي، يك توصيف دقيق از مفاهيم عمومي است. توصيف دقيق به اين معنا كه توسط ماشين قابل فهم باشد و مفهوم عمومي يعني توسط منابع دانش موجود در فضاي مسأله، پذيرفته شده باشد. در اين پايان¬نامه معماري جديدي براي هم¬جوشي دانش معرفي شده است، كه از هستان¬شناسي در مرحله استخراج دانش مرتبط و نيز هم¬جوشي دانش¬هاي استخراج شده، بهره مي¬برد. همچنين روشي نو براي هم¬جوشي دانش بيان شده به زبان قاعده، پيشنهاد گرديده است. اين روش، با استفاده از هستان¬شناسي، روابط موجود بين خصلت¬هاي قواعد را تشخيص مي-دهد و با استفاده از آن بياني جامع¬تر از قواعد به كاربر نمايش مي¬دهد. در معماري ارائه شده، استفاده مجدد از دانش هم¬جوشي شده نيز مد نظر قرار گرفته است و دانشي كه پس از فرآيند هم¬جوشي به وجود آمده، براي مصارف احتمالي بعدي در منبعي ذخيره مي¬شود.
واژههاي كليدي:هم¬جوشي دانش، هستان شناسي، پايگاه دانش، پايگاه قواعد
-
لينک به اين مدرک :