-
شماره ركورد
14521
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14521
-
پديد آورنده
عليرضا قلعه
-
عنوان
ارائه مدل تاثيرات سايش سوزن بر سير ايمن ناوگان(خروج از خط) مطالعه موردي: توقفگاه ائلگلي متروي تبريز
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
اسفند 1393
-
تاريخ دفاع
اسفند 1393
-
استاد راهنما
دكتر سيد جواد ميرمحمد صادقي
-
دانشكده
راهآهن
-
چكيده
چكيده
با توجه به اهميت حمل و نقل ريلي در كشور هاي در حال توسعه، افزايش ظرفيت خطوط راه آهن همواره در اين كشور ها مورد توجه بوده است.يكي از مزيت هاي اصلي حمل و نقل ريلي، ايمني بيشترآن در مقايسه با ساير روش هاي حمل ونقل مي باشد.
انشعابات نقش مهمي در خطوط راه آهن به منظور افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي و تغيير مسير وسيله نقليه ايفا مي كند. سوزنبه عنوان اصليترين گروه انشعابات، به علت ساختار پيچيده و ناپيوسته حاكم،از مهمترين نقاط بحراني در زير ساخت هاي ريلي محسوب مي شود. از طرفي تماس بين چرخ و ريل همواره به عنوان يكي از پارامترهاي شاخص در ايمني مدنظر محققين قرار گرفته است. به طوريكه سايش قائم و جانبي ريل ناشي از تماس آن با چرخ يكي از عوامل محدود كننده در استفاده حداكثري از ظرفيت راه آهن از جمله افزايش بار محوري و سرعت سير محسوب مي شود. هدف از اين تحقيق بررسي تاثير مقادير سايش بر ايمني سير ناوگان است. براي سنجش سير ايمن ناوگان از معيارهاي مقاومتي، پايداري و بهره برداري در حركت وسيله نقليه در نظر گرفته شده است.
به اين منظور مطالعه موردي بر روي سوزن سايش يافته توقفگاه ائل گلي متروي تبريز انجام پذيرفته است. كه متدلوژي آن براي سوزن هاي سايش يافته در محدوده مجاز قابل تعميم است.مدل سوزن سايش خورده در خط با كمك نرم افزار Universal mechanicsساخته شد. سپس انجام تست هاي ميداني جهت اعتبار سنجي نتايج مدل صورت پذيرفت. با تائيد نتايج مدل توسط نتايج تست هاي ميداني، آناليز حساسيت بر روي مدل ساخته شده بر مبناي سرعت سير در عبور از مقطع سوزن سايش يافته و همچنين قوس پيمايي در مسير انجام پذيرفت.
نتايج اين تحقيق براي اين مطالعه موردي نشان مي دهد، كه عبور ايمن قطار كامل از قوس با شعاع 50 متر (قوس اول و دوم سوزن سايش يافته) با برش قسمت قاشقي ريل با اعمال محدوديت سرعت 2km/h ميسر خواهد بود. همچنين بررسي خروج از خط قطار در محل سوزن سايش يافته (بخش مياني سوزن) نشان مي دهد، كه سير ايمن ناوگان با سرعت 10km/h از محل سايش در ايمني كامل رخ خواهد داد.
كلمات كليدي : سوزن، سايش چرخ و ريل،خروج از خط،مدل UM
-
لينک به اين مدرک :