-
شماره ركورد
14571
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14571
-
پديد آورنده
مائده حافظيبيرگاني
-
عنوان
طراحي وسيله اي به منظور رشد فكري كودكان 9-7 سال مبتني برارتقاي خلاقيت بصري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
آبانماه 1393
-
تاريخ دفاع
آبانماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر صفاردزفولي
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده:
خلاقيت بهعنوان استعداد قدرتمند، از همان دوران كودكي وجود دارد. آدمي ذاتا خلاق متولد ميشود، با اينحال خلاقيت در مراحل ابتدايي زندگي تكامليافته نيست و به همين دليل نياز به توجه و هدايت و تربيت دارد. پژوهش حاضر با هدف دستيابي به وسيله¬اي براي كودكان جهت رشد فكري و خلاقيت بصري آنهاست. گروه هدف در اين پژوهش، كودكان 9-7 سال هستند زيرا طبق تحقيقات انجامشده، اين گروه سني با ورود به مدارس و قرارگيري در چارچوب قوانين تعليم، دچار افت خلاقيت ميشوند. در وسيله¬ي طراحيشده در اين پاياننامه، علاوه بر اينكه رشد خلاقيت كاربر در نظر گرفته شده است، به جنبه بازي و هيجان و سرگرمكنندهبودن آن هم توجه شده تا كودك با تمايل و اشتياق به بازي با آن بپردازد. در جهاني كه ما زندگي مي-كنيم، به سرعت در حال تغيير است. براي اينكه جامعه رو به پيشرفت و توسعه رود، نياز به كودكان باانگيزه و خلاق دارد به اين علت بايد آنها افرادي خلاق تربيت شوند. روش كار در اين پاياننامه بر مبناي جمعآوري اطلاعات و بر پايه طراحي كاربرمحور بوده است و محوريت فعاليت-هاي انجامشده در اين پروژه شامل برنامهريزي، درك شرايط استفاده، شناخت نيازهاي و الزامات كاربران، طراحي و ارائه راه¬حل و ارزيابي بر مبناي بازخورد استفاده¬گر است. قسمتي از روند جمعآوري اطلاعات و ارزيابي بازخورد محصول طراحيشده در اين پروژه، شامل مراحل مطالعات كتابخانه¬اي، تحقيق ميداني، مصاحبه، مشاهده حضوري، تصوير¬برداري و گرفتن آزمون خلاقيت تورنس، است. در طي فرآيند طراحي پس از شناسايي شرايط و تبيين نيازهاي كاربر و الزامات طراحي، نمونه عملكردي طرح ساخته شده و توسط كارشناسان و كودكان مورد استفاده و ارزيابي قرار گرفت و بر اساس نتايج حاصل از ارزيابي محصول توسط كاربران، مشكلات طرح استخراج و طرح اصلاح شد. اين امر چندينبار تكرار شده تا طرح نهايي در مرحله آخر، طراحي ارائه شد و از نظر كارايي در جهت ارتقاي خلاقيت بوسيله تست خلاقيت تورنس به روش پيشآزمون و پسآزمون توسط 12كاربر مورد بررسي قرار گرفت. از ويژگيهاي طرح، ايجاد دوبازي همزمان در يك وسيله بازي خلاقانه است و در كنار ارتقاي خلاقيت براي كودك ايجاد هيجان مي¬كند. پس از بررسي ميزان كاربرديبودن طرح نهايي، فرآيند ساخت، انتخاب رنگ، بستهبندي و بازاريابي محصول مورد بررسي قرار گرفت.
واژگان كليدي: كودكان، تفكر خلاق، طراحي كاربرمحور، آزمون تورنس، بازي كودكان
-
لينک به اين مدرک :