-
شماره ركورد
14607
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14607
-
پديد آورنده
محمود سياح
-
عنوان
اثرات تخريبي ماسه روان بر خط و ناوگان راه آهن و طرح جلوگيري از اثرات مخرب آن حد فاصل ايستگاه سيريز الي بافق
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي ايمني در راه آهن
-
سال تحصيل
آبان 1393
-
تاريخ دفاع
آبان 1393
-
استاد راهنما
دكتر حبيب ا... ملاطفي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده:
در اين پروژه اثرات تخريبي ماسه بر روي خط و ناوگان راه آهن ،بطور مختصر ذكر گرديده و براي مقابله با اين اثرات تخريبي ، راهكار هاي مختلف بكار رفته تاكنون از جمله روشهاي ثبيت ماسه چه بصورت فيزيكي و چه بصورت بيو لوژيكي و همچنين دال خط كوهاندار و... بيان شده است.سپس باتوجه به دستيابي به شناخت بيشتر و روشن ازمشكلاتي كه ماسه روان براي سيستم حمل و نقلي راه آهن بوجود مي آورد همچنين ارزيابي راهكارهاي ارائه شده تا كنون ، راهكار مناسب براي جلوگيري از اثرات تخريبي ماسه حد فاصل ايستگاه سيريز الي بافق در قالب دو طرح مطابق زير ارائه گرديده است.
طرح1 عبارت است از ايجاد باد شكن زنده و غير زنده و تله هاي رسوبگير در جهت عمود بر جهت وزش بادغالب و به موازات خط آهن: در اين طرح ، اطلاعات آب و هوايي از ايستگاه سينوپتيك بافق دريافت وآزمايشهايي روي خاك منطقه انجام گرديد و سپس با توجه به اين داده ها و استفاده از فرمولهاي لازم ، سرعت آستانه فرسايش در منطقه محاسبه و بااستفاده از آن فاصله رديفهاي بادشكن مشخص شد.
طرح2 عبارت است از استفاده از نصب دالخط كوهاندار به جاي روسازي بالاستي فعلي : دال خط كوهاندار سيستم تركيبي از خطوط بدون بالاست و تراورسهاي كوهاندار مي باشد.بطوريكه با ارتفاع دهي لازم به ريل و ايجاد فضاي خالي در زير آن، كانالهاي عبوري جهت حركت ماسه ها از روي دال و زير ريل فراهم مي شود.اين روسازي بصورت نمونه در ايستگاه نمكزار راه آهن جنوبشرق اجرا شد و تاكنون نيز وسايط نقليه ريلي از روي آن عبور مي نمايد ولي به دليل آنكه منطقه طرح مناسب نبود پس از 6 ماه ماسه روي دالخط كوهاندار، انباشته شد و لذا پيشنهاد شد تا طرح مذكور در نزديك ايستگاه دره ريگ كه مشكلات ايستگاه نمكزار را ندارد ، اجرا شود
كليد واژه :ماسه روان ، صلبيت خط آهن ، تراورس بتني كوهاندار، باد شكن، دال خط كوهاندار، تثبيت ماسه ، فرسايش بادي
-
لينک به اين مدرک :