-
شماره ركورد
14635
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14635
-
پديد آورنده
سعيده حسن آبادي
-
عنوان
ارائه مدلي به منظور ارزيابي داده سيستم هاي اطلاعاتي مبتني بر اهداف سازماني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
فروردين 1394
-
تاريخ دفاع
فروردين 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمد فتحيان
-
استاد مشاور
دكتر احمد ماكويي
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
چكيده
امروزه، در محيط¬هاي پرچالش كسب و كار، تصميم گيري صحيح براي نيل به ماموريت¬ها و اهداف سازماني و كسب مزيت رقابتي، بسيار مهم بوده و زيربناي تصميم گيري در سطوح عملياتي، فني و راهبردي، داده است. بنابر اين هر گونه ضعف در كيفيت داده¬هاي سازماني اثرات اقتصادي و اجتماعي نامطلوبي در پي دارد. از اين رو شناسايي داده¬هاي با ارزش سازماني به منظور تلاش در جهت حفظ كيفيت آن¬ها اهميت دارد. اين پژوهش، از منظر مديران ارشد سازمان به اين موضوع مي¬پردازد.
در اين تحقيق از روش تحليلي يا مدل سازي استفاده مي¬شود. به منظور ارزيابي داده سيستم¬هاي اطلاعاتي مبتني بر اهداف سازماني، مدلي ارائه مي¬گردد كه از چهار لايه بالايي مدل پنج لايه معماري سازماني موسسه ملي استاندارد وفناوري اطلاعات آمريكا استفاده مي¬كند. و سپس بر مبناي اين مدل و در قالب تحليل سلسله مراتبي، داده¬هاي مهم، شناسايي و رتبه بندي مي¬گردد. در تشريح مدل، از اصطلاحات و تعاريف نظريه گراف¬ها استفاده مي¬شود. مدل ارائه شده، فقط از مفاهيم و تعاريف و ساختار مدل معماري سازماني كمك مي¬گيرد و الزامي به استفاده سازمان مورد بررسي از مدل معماري سازماني ندارد.
با اجراي اين مدل در يك سازمان، برنامههاي كنترل و بهبود كيفيت داده، در سازمانها هدفمند شده و از صرف زمان و هزينه زايد براي كنترل كيفيت داده¬هاي با كاربري كم، جلوگيري مي¬شود. بر اساس نتايج اين تحقيق مي¬توان اپراتورها را از اهميت داده¬هاي راهبردي آگاه كرده و آنان را موظف به حفظ كيفيت داده¬هاي مذكور نمود. با حفظ كيفيت داده¬هاي راهبردي¬، تصميم گيري مديران بر مبناي اطلاعات، قابل اطمينان، بوده و منابع سازمان در جهت ماموريت سازمان و به صورت بهينه مصرف مي¬شود.
به منظور تاييد اعتبار، اين مدل در شركت آب و فاضلاب شهري استان سمنان اجرا گرديد.
كلمات كليدي:ماموريت سازمان،اهداف سازمان،معماري سازماني،تصميم گيري راهبردي،كيفيت داده
-
لينک به اين مدرک :