-
شماره ركورد
14753
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14753
-
پديد آورنده
سارا مستوفي
-
عنوان
طراحي بازي آموزشي با هدف آموزش تفكيك زبالهها بهبچههاي 7-12 سال
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
شهريور ماه1394
-
تاريخ دفاع
شهريور ماه1394
-
استاد راهنما
دكتر ناصر كليني ممقاني - دكتر مهدي خرم
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده
با توجه به افزايش روزافزون انواع آلودگيهاي زيست محيطي و اثرات آن روي محيط زيست آموزشهاي زيست محيطي سهم قابل توجهي در آگاهي كودكان در سنين پايين در مورد مسائل زيست محيطي ايفا ميكنند. چرا كه اين آموزشها در آينده نتايج مثبتي رابراي آنها به ارمغان خواهد آورد. از آنجا كه بهترين فرصت يادگيري افراد زمان كودكي آنهاست و با توجه به مسائل مطرح شده در حال حاضر به نظر ميرسد برخي مشكلات اين بخش در قالب موارد زير بيان شود:آموزش زيست محيطي در مدارس از اولويت برخوردار نيست، سطح آموزش زيست محيطي در مدارس مطلوب نيست و منابع آموزشي كافي براي آموزش زيست محيطي موجود نيست.از طرفي روشهاي سنتي آموزش به اندازه سيستمهاي مبتني بر تحقيق يا آموزش فعال مؤثر نيستند. استفاده از رويكرد تحقيق و فعال به كودكان اجازه ميدهد كه به صورت فيزيكي درگير اطلاعات آموزشي بشوند و آنها را تشويق ميكند كه به صورت فردي در پروسهي آموزش درگير بشوند.علاوه براين آموزش به گونه اي باشد كه براي كودك جذاب بوده و همواره موجب جلب خاطر او شود. كودك در مراحل بازي به صورت كشف و شهود مسائل زيست محيطي را آموزش ببيند.در مطالعهي توصيفي- تحليلي انجام شده در روند پروژه نيز مشخص شده است كه سن شروع بهيادگيري اصول حفاظت بر محيط زيست اثر خواهد داشت. در روند پروژه ابتدا به گرداوري اطلاعات ميداني در حوزه آموزش و روانشناسي كودكان پرداخته شد سپس ايده هاي اوليه ارائه گرديد و با توجه به نمونه بازي هاي آموزشي موجود طرح اوليه ارائه گرديد. سپس اين طرح در روند طراحي تكرار شونده و كاربر محور پس از طي چندين بار ارزيابي، در مرحله اول باروشهاياسمايلومتر و پريمو و در مرحله دوم با روشهاي فنومنوگرافي و داست و سي مورد ارزيابي قرارگرفت. در آخر با نتايج حاصل شده از پرسشنامه ها و نتايج اماري ارزيابي طرح اصلاح شد و محصول نهايي ارائه گرديد.
واژههاي كليدي: بازي روصفحه اي، تفكيك زباله ها،بازي آموزشي، اسمايلومتر، فنومنوگرافي
-
لينک به اين مدرک :