-
شماره ركورد
14793
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14793
-
پديد آورنده
محمد ايوب ميگوني
-
عنوان
طراحي و پياده سازي كنترل كننده مد لغزشي به همراه مدولاسيون پهناي باند با هدف كنترل لغزش چرخ حين ترمزگيري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي كنترل علائم
-
سال تحصيل
خرداد ماه 1393
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر بيژن معاوني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
امروزه توسعه سيستم هاي ترمز ضد قفل يكي از مهمترين دغدغه هاي صنعت حمل ونقل به شمار مي رود. سيستم هاي ترمز ضد قفل (ABS) با هدف كنترل لغزش و جلوگيري از قفل شدن چرخ ها حين ترمزگيري در بيشتر وسايل نقليه از جمله اتومبيل ها،قطارها،هواپيما ها به كار برده مي شوند.هدف كنترل كننده در سيستم ترمز ضد قفل تنظيم لغزش چرخ بر روي مقداري است كه منجر به بيشترين نيروي اصطكاك وهمچنين پايداري وسيله نقليه شود.
در اين پايانامه براي مدلسازي وسيله نقليه از مدل ¼ استفاده شده است .علاوه بر ديناميك خودرو اثر ديناميكي ساير اجزاي سيستم ترمز از جمله مسير انتقال روغن و شير هاي كنترلي در مدلسازي درنظر گرفته شده است . همچنين براي كنترل لغزش چرخ و جلوگيري از قفل شدن چرخ ها ابتدا يك كنترل كننده قانون مدار و در ادامه كنترل كننده مد لغزشي طراحي شده است .كنترل مد لغزشي يكي از انواع رويكرد هاي كنترل غير خطي ودر دسته بندي ديگر از جمله كنترل هاي مقاوم مي باشد.غير خطي ومقاوم بودن اين روش مزيت اصلي آن براي استفاده در سيستم ترمز ضد قفل است. بدليل اين كه سيگنال كنترلي به وجود آمده توسط كنترل كننده پيوسته است قابل اعمال به شير هاي كنترلي نيست به همين دليل از مدولاسيون پهناي باند براي اين منظور استفاده شده است. علاوه بر مدل سازي وسيله نقليه و طراحي كنترل كننده در نرم افزار MATLAB كنترل كننده هاي طراحي شده روي مدل واقعي خودرو پياده سازي شده كه نتايج حاكي از عملكرد مناسب اين كنترل كننده ها مي باشد.
واژههاي كليدي: سيستم كنترل لغزشي ،سيستم ترمز ضد قفل ،كنترل مد لغزشي،مدولاسيون پهناي باند،كنترل كننده قانون مدار
-
لينک به اين مدرک :