-
شماره ركورد
14955
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14955
-
پديد آورنده
مريم گلنبــــي
-
عنوان
زيباسـازي حاشيـه رودخانه باراجيـن قــزوين با رويكرد پايداري اجتماعي مركز مطالعات تخصصي محيط زيست
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معمــاري پايـدار
-
سال تحصيل
تيــرمـــاه 1394
-
تاريخ دفاع
تيــرمـــاه 1394
-
استاد راهنما
دكتر محســن فيضـــي - دكتر سيدباقر حسيـــني
-
استاد مشاور
دكتر مهـــدي خاك زند
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده
رودخانه ها از مهمترين عوامل آباداني و به عنوان يك عنصر تأثيرگذار بر وضعيت پيراموني خود، احياكننده طبيعت و خالق لكه هاي سكونتگاهي هستند.
متأسفانه امروزه اكثر رودخانه ها و محيط پيرامون آن ها، به جاي آن كه به عنوان فضاي سبز دلپذير مورد استفاده قرارگيرند، به عنوان يك فضاي نا امن، متروكه و غيرقابل استفاده به حساب مي آيند. رودخانه باراجين در استان قزوين يكي از اين نمونه هاست كه علاوه بر اين كه نقشي سازنده در ارتقا كيفيت زندگي شهروندان ندارد، به دلايل متعدد سبب بروز مشكلات و نابساماني هايي نيز شده است.
با رويكرد جديد توسعه پايدار در دهه هاي اخير و توجه به اين مواهب الهي، شاهد پديدآمدن فضاهايي تحت عنوان پارك هاي رودكناري به منظور افزايش كيفيت فضا، هستيم. ليكن انتخاب و جانمايي كاربري ها در اين فضاها، به گونه اي كه با حفظ محيط زيست و نيازهاي استفاده كنندگان همسو باشد و موجب ارتقاي سطح اجتماعي و پايداري محدوده طرح شود، همواره مورد چالش بوده است.
مطالعات حاضر، ابتدا به بررسي و تحليل نمونه هاي موردي اجراشده در داخل و خارج از كشور و سپس با بهره گيري از نتايج به دست آمده به روش تطبيقي و مطالعات اجتماعي، زيست محيطي و جغرافيايي در محدوده پروژه و حوزه هاي بالادست آن، به برنامه ريزي جهت تعيين كاربري ها با رويكرد پايداري اجتماعي در حاشيه رودخانه باراجين پرداخته است.
باتوجه به رويكرد مطالعات در تعيين كاربري هاي محدوده طرح، شاخص هاي پايداري اجتماعي با الويت نيازهاي استفاده كنندگان (امنيت، سرمايه اجتماعي، مشاركت، عدالت اجتماعي و سلامت) امتيازدهي و براساس اين اولويت ها نيز كاربري هايي در سه حوزه فضاي سبز، سازه هاي فضاي باز و سازه هاي سرپوشيده، براي محدوده طرح تعيين شد.
واژههاي كليدي: برنامه ريزي محيطي، پايداري اجتماعي، استان قزوين، رودخانه باراجين، پارك رودكناري
-
لينک به اين مدرک :