-
شماره ركورد
15189
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15189
-
پديد آورنده
حسين تشكري
-
عنوان
طراحي بهينه مقاوم دسته موتور خودرو كلاس B
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستمهاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
خرداد ماه 1394
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
به منظور طراحي و بهينه سازي دسته موتور خودرو كلاس B بر پايه خودروي تندر 90 تابع هدف كاهش شتاب ريل صندلي راننده مدنظر قرار گرفت. در اين راستا مدل كاملي از خودرو در نرم افزار انسيس تهيه گرديد تا بتوان تابع هدف مسئله را بر اساس وروديهاي مختلف مورد مطالعه قرار داد. جهت صحه گزاري مدل ساخته شده، آزمايشهاي ارتعاشاتي در شركت مركز تحقيقات موتور ايران-خودرو انجام گرفت و نتايج آن استخراج گرديد. دادههاي مورد نياز در اين بخش شامل تستهاي آناليز مودال خودرو تندر 90، پارامترهاي مكانيكي دسته موتورها وآزمايش ميزان ارتعاشات با استفاده از شتاب سنج روي نقاط مهم خودرو از جمله در دو سر هر كدام از دسته موتورها يكي روي موتور وديگري روي بدنه و نيز ريل صندلي راننده ميباشد. با استفاده از اين دادههاي آزمايش و تطبيق آن با اطلاعات حاصل از نرم افزار صحهگزاري مدل ساخته شده انجام شد. به منظور بهينه سازي سختي دسته موتورها، اثر كاهش شتاب ريل صندلي راننده روي مدل درنظر گرفته شد و در نرم افزار انسيس با استفاده از روش نيوتن-رافسون سختي و ميرايي بهينه بدست آمد. جهت اطمينان از نتايج خروجي، مقادير سختي و ميرايي بهينه بدست آمده به مدل منتقل گشت و شبيه سازي مجددي با مقادير سختي و ميرايي بهينه شده دسته موتورها و با استفاده از همان دادههاي بدست آمده از آزمايش ارتعاشي انجام گرفت. مقادير تابع هدف يعني شتاب ريل صندلي راننده در حالت بهينه بررسي و با مقادير اوليه آن كه از آزمايش بدست آمده بود مقايسه گرديد. نتايج حاصل، كاهش بسيار خوبي را در ميزان شتاب منتقل شده به ريل صندلي راننده نشان دادند.
به منظور افزايش اطمينان از عملكرد مناسب دسته موتورها تابع هدف حداكثر ميزان مجاز جابجايي آنها در شرايط سخت رانندگي مورد مطالعه قرار گرفت. بدين منظور مدل سه بعدي از هر سه دسته موتور در نرم افزار CATIA تهيه و سپس به نرم افزار Solid Works منتقل گرديد. پس از اعمال نيروهاي وارد شده به هر دسته موتور در هر يك از شرايط سخت رانندگي، ميزان جابجايي آنها به تفكيك استخراج و مورد مطالعه قرار گرفت. نتايج نشان دادند كه دسته موتورهاي طراحي شده شرايط مرزي حداكثر جابجايي مجاز را ارضا مينمايند.
واژههاي كليدي: دسته موتور، مدلسازي سيستم تعليق، آناليز محدود، مواد ابرالاستيك، سفتي، ميرايي، تنش، بهينه
-
لينک به اين مدرک :