-
شماره ركورد
15205
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15205
-
پديد آورنده
مهدي كوچكي
-
عنوان
ارزيابي ميزان آمادگي واحد فناوري اطلاعات شركت سايپا يدك، براي پياده سازي چارچوب ITIL و ارائه نقشه راه بهبود فرايندهاي مورد نظر با استفاده از آن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
آبان 1394
-
تاريخ دفاع
آبان 1394
-
استاد راهنما
دكتر مهدي غضنفري
-
استاد مشاور
دكتر محمد فتحيان
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
چكيده
تعاريف مختلفي براي خدمت، بسته به اينكه در چه زمينهاي و در چه كسب و كار يا صنعتي ارائه ميشود، وجود دارد. اين روزها در حوزه فناوري اطلاعات تعريف خدمت براي استاندارد كردن مولفههاي خدمات فناوري اطلاعات بيشترين استفاده را دارد.برخي صنايع بخصوص ارتباطاتو حوزه بانكي، ضرورت استفاده از كاتالوگ خدماترا احساس كردهاند، زيرا با همان مشكلاتي برخورد كردهاند كه صنعت فناوري اطلاعات با آن روبرو بوده است .كسب و كارها امروز دريافتهاند كه بهبود فرايندها، كارايي، محاسبه هزينه، پيگيري و كنترل عمليات بدون استاندارد سازي تعريف خدمت، نميتواند محقق شود.
چالشي كه بسياري از سازمانها در پيادهسازي كتابخانه زير ساخت فناوري اطلاعات با آن روبهرو هستند، ريسك عدم موفقيت پيادهسازي ميباشد.پيادهسازي ITIL پروژه پيچيدهاي خواهد بود كه بسياري از كارمندان واحد فناوري اطلاعات را مشغول خواهد نمود و بسته به دامنه پروژه ممكن است ماهها به طول انجامد. سازمانها با علم بر فاكتورهاي كليدي موفقيت پيادهسازي ITIL، ميتوانند پيش از آغاز پروژه با توجه به اين عوامل زمينه را براي افزايش موفقيت پيادهسازيفراهم كنند. در اين راستا اولين گام، ارزيابي وضع موجود سطح بلوغ فرايندهاي سازماني و تحليل فاصله ميان وضع موجود و مطلوب است.
در اين تحقيق به منظور ارزيابي وضع موجود فرايندها در شركت سايپا يدك مجموعه سوالاتي در قالب پرسشنامه و بر اساس متدولوژي TIPA در رابطه با فرايندهاي مورد نظر از خبرگان مورد پرسش قرار گرفت و سپس بر اساس نتايج حاصل از آن سطح بلوغ هر يك از فرايند ها مشخص گرديد. پس از آن با استفاده از چارچوب ITIL و استاندارد ISO/IEC 20000 اقدامات لازم براي رسيدن از سطح موجود به سطح مورد نظر مشخص گرديد. لازم به ذكر است به دليل مورد كاوي بودن اين تحقيق، نتايجبدست آمده مختص شركت سايپا يدك بوده و قابل بسط به ساير سازمانها نيست اما روش ارزيابي قابل استفاده براي سازمانهاي ديگر مي باشد.
واژههاي كليدي:چارچوب ITIL، بلوغ فرايند، مديريت فناوري اطلاعات،تحليل فاصله،چرخه عمر خدمت
-
لينک به اين مدرک :