-
شماره ركورد
15287
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15287
-
پديد آورنده
امير خسروجردي
-
عنوان
طراحي سيستم لجستيكي 24×7 (7روز هفته، 24 ساعت روز)مطالعه موردي: توزيع بنزين
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع، مهندسي لجستيك و زنجيره تامين
-
سال تحصيل
آبان 1394
-
تاريخ دفاع
آبان 1394
-
استاد راهنما
دكتر ابراهيم تيموري
-
استاد مشاور
دكتر آرمين جبارزاده
-
چكيده
چكيده
امروزه با توجه به پيشرفت قابل توجه مديريت زنجيره تأمين در كلاس جهاني، رشد روزافزون جمعيت و افزايش وسايل حملونقل، تنها استفاده از ساعات روز، جوابگوي نياز مشتريان نخواهد بود و بايد سيستمهاي لجستيكي و حملونقل ما در تمام طول شبانهروز اقدام به سرويسدهي به مشتريان نمايند كه چنين سيستمهاي شبانه روزي را ميتوان سيستم لجستيكي 24×7 ناميد. سيستم لجستيكي 24×7 را ميتوان به سه بخش تجاري، شهري و ذات محصول تقسيم نمود كه در اين پاياننامه با توجه به مطالعه موردي كه توزيع بنزين ميباشد، از سيستم لجستيكي 24×7 با توجه به ماهيت محصول استفاده شده است.
در اين تحقيق، زمان به طور پيوسته در نظر گرفته شده است كه به واسطه آن، ميتوان زمان حركت وسيله نقليه از انبار نفتي به سمت جايگاههاي سوخت را بدست آورد تا تكميل موجودي هر جايگاه سوخت در پنجره زماني مختص به خود صورت پذيرد. از طرفي با توجه به تقاضاي زياد مشتريان و كمبود ظرفيت جايگاههاي سوخت فعلي، جايگاههاي سوخت جديد در مكانهاي بهينه احداث ميشوند. علاوه بر اين، با توجه به متفاوت بودن 4 پارامتر زمان، هزينه، ريسك و ميزان آلودگي در مسيرهاي بين انبارهاي نفتي و جايگاههاي سوخت، مسير بهينه در راستاي توابع هدف مسئله انتخاب خواهد شد. نكته ديگر مورد مطالعه در اين پژوهش اين است كه با توجه به هزينههاي بالاي خريد وسايل نقليه، ميزان كارايي وسيله نقليه در مدل لحاظ گرديده است تا بتوان از هر وسيله نقليه با توجه به محدوديتهاي موجود، بيشترين استفاده را انجام داد. از آنجايي كه مسئله بر اساس مطالعه موردي تعريف شده است و كالاي استفاده شده در مطالعه موردي، جزء مواد خطرناك بوده، محدوديتها و نكات حائز اهميت حمل و نقل مواد خطرناك در مدل لحاظ شده است كه بدين منظور تابع هدف ريسك مسير به عنوان تابع هدف دوم در مدل لحاظ شده است. همچنين به منظور غنيتر شدن مدل، تابع هدف ميزان انتشار آلايندههاي زيست محيطي ناشي از بنزين مصرفي و ميزان آلايندههاي انتشار يافته در مسير حمل ونقل به مسئله اضافه شد. پس از تك هدفه نمودن مسئله با استفاده از برنامهريزي تعادلي، مدل با استفاده از نرم افزار بهينه سازي گمز با حل كننده سيپلكس در زمان قابل قبولي حل گرديده است. در اين پايان نامه به اين نتيجه رسيديم كه ظرفيت جايگاه هاي سوخت به منظور كاهش ريسك و ميزان آلودگي زيست محيطي افزايش يابد. همچنين به منظور كاهش ريسك، جا به جايي حتي المقدور در ساعت انتهايي شب صورت پذيرد تا هم از بروز حادثه براي وسيله نقليه كاسته شده و هم در صورت بروز حادثه از تلفات ناشي از آن كمتر شود. علاوه بر اين، براي به كار گيري بهينه هر وسيله نقليه، شركت ملي پخش براي غلبه بر محدوديت مجاز استفاده از هر وسيله نقليه در طول 24 ساعت، به جاي افزايش ناوگان از ناوگان فعلي با راننده جديد استفاده نمايد.
واژگان كليدي: لجستيك 24×7، ريسك، آلاينده
-
لينک به اين مدرک :