-
شماره ركورد
15298
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15298
-
پديد آورنده
مرتضي بيات
-
عنوان
ارائه مدلي براي ارتقاء و تثبيت دانش سازمانها از طريق تشكيل و توسعه انجمنهاي خبرگي (CoPs
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - پيشرفت - مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
مهر 1394
-
تاريخ دفاع
مهر 1394
-
استاد راهنما
دكتر سعيد شوالپور
-
استاد مشاور
دكتر فرناز برزينپور
-
چكيده
چكيده
مديريت دانش هم مانند تمامي سيستمها و نظامهاي مديريتي نيازمند روشهاي اجرايي و عملياتي جهت استقرار و پيادهسازي ميباشد. روشهاي مديريت دانش تركيبي از رويكردهاي انسانمحور با تاكيد بر منابع انساني و فناوريمحور با تكيه بر فناوري اطلاعات ميباشند. انجمنهاي خبرگي (CoP) به عنوان يكي از رويكردهاي انسانمحور به منظور ارتقاء و تثبيت دانش در سازمانهاي دانشمحور مورد استفاده قرار ميگيرد. هدف اصلي اين پژوهش طراحي مدلي براي ارتقاء و تثبيت دانش سازمانها از طريق تشكيل و توسعه انجمنهاي خبرگي (CoP) به عنوان يك رويكرد انسانمحور با تاكيد بر منابع انساني ميباشد. در اين خصوص از روش مطالعه توصيفي- تحليلي استفاده شد. در گام نخست، با مطالعه و بررسي ادبيات موضوع، به تعداد 26 گويه (سوال) در قالب 6 متغير مستقل شامل استراتژي، فرهنگ، منابع انساني، تعامل بين كاركنان، رهبري و زيرساخت كه بر تشكيل و توسعه CoP اثرگذارند، شناسايي شدند. در گام دوم با تهيه پرسشنامه ساختار يافته ميزان اهميت اين متغيرها با يك طيف ليكرت 5 تايي مورد ارزيابي قرار گرفت. روش نمونهگيري هدفمند تعيين شد؛ چرا كه جامعه اين پژوهش سازمانهايي بودند كه در ارزيابي جايزه جهاني سازمانهاي دانشي برتر (MAKE) جضور داشته و يا اقدام به پيادهسازي مديريت دانش نمودهاند و افرادي از اين سازمانها انتخاب شدند براي تكميل پرسشنامه، كه يا به طور مستقيم و يا غيرمستقيم و براساس فرآيندهاي كاري با مديريت دانش همكاري ميكنند. نتايج 224 پرسشنامه جمعآوري شده با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS مراحل توصيفي شامل آزمون مدل ساختاري و آزمون t نمونههاي مستقل و فرضيهها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل نشان ميدهد، متغير "استراتژي" به عنوان يك متغير بياثر و "رهبري" در بين 6 متغير مذكور به عنوان اثرگذارترين و مهمترين عامل در سازمان براي تشكيل و توسعه CoP ميباشند. از طرفي CoP هم به طور مستقيم بر ايجاد خلق ارزش در سازمانها اثرگذار نميباشد. ولي بطور مستقيم بر بهبود فرآيندهاي مديريت دانش اثرگذار بوده و در نهايت ايجاد خلق ارزش در سازمان با بهبود مديريت دانش در سازمان رابطه مستقيم و اثرگذاري دارد.
واژگان كليدي: دانش، مديريت دانش، انجمن خبرگي/اجتماع
-
لينک به اين مدرک :