-
شماره ركورد
15383
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15383
-
پديد آورنده
عباس شكري كوهي خيلي
-
عنوان
تحليل ترمومكانيكي خستگي چرخ با در نظر گرفتن ترمزهاي ديسكي متصل به چرخ
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
مهرماه 1394
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر پريسا حسيني تهراني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
در اين پروژه به بررسي پديده خستگي دريك نوع چرخ خاص راه آهن پرداخته مي شود. پديده خستگي در چرخ ها مي تواند به صورت¬هاي مختلفي مانند ايجاد ترك¬هاي سطحي و زيرسطحي، پوسته پوسته شدن سطح چرخ، سايش و ... نمايان شود كه منجر به وارد آمدن صدماتي به ريل، sleeper، سيستم تعليق قطار و حتي گاهي وقوع derailment مي گردد. امروزه مسئله خستگي چرخ¬ها با توجه به افزايش سرعت ناوگان ريلي و نيز افزايش نيرو و بارهاي وارده به آن از اهميت و حساسيت زيادي برخوردار بوده و لازم است با دقت و توجه بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.
ايجاد و رشد ترك¬هاي خستگي در چرخ ها از عوامل مختلفي مانند بارهاي تماس غلتشي بين چرخ و ريل، بارهاي حرارتي ايجاد شده در اثر ترمزگيري، وجود نقص در ساختار ماده سازنده چرخ ها و ... نشات مي¬گيرد. به طور كلي مي¬توان هدف اين پروژه را بررسي تاثير بارهاي حرارتي ناشي از ترمزگيري بر ايجاد و رشد ترك¬هاي خستگي در چرخ¬هاي راه آهن بيان نمود كه در واقع اين بارهاي حرارتي بعد از بارها و تنش¬هاي مكانيكي، دومين عامل بروز خستگي و ايجاد و رشد ترك در چرخ¬ها مي باشند اين در حالي است كه در بسياري از كارهاي مشابه صورت گرفته بر روي خستگي چرخ¬هاي راه آهن، از تاثير اين بارهاي حرارتي چشم پوشي شده و يا تحليل¬ها با اعمال فرضيات ساده سازي كه دقت نتايج را تا حد زيادي كاهش مي دهند صورت گرفته است. در اين جا سعي بر آن است به بررسي تاثير مجموع تنش¬هاي حرارتي و مكانيكي وارده به چرخ با مدل سازي شرايطي نزديك به شرايط واقعي عملكرد آن¬ها پرداخته شود. بدين منظور از روش المان محدود و نرم افزار ABAQUS براي بررسي پاسخ تنش و كرنش چرخ تحت اثر مجموع بارهاي حرارتي و مكانيكي، استفاده مي شود، با استناد به نتايج تنش- كرنش به دست آمده از روش عددي مورد استفاده در اين پروژه و حل معادلات مربوطه با استفاده از نرم افزار MATLAB صورت گرفته است. نتايج به دست آمده از اين تحليل¬ها حاكي از تاثير بسيار مهم و غير قابل چشم پوشي تنش¬ها و بارهاي حرارتي ايجاد شده در اثر اعمال ترمز، بر روي دامنه تنش و كرنش و در نتيجه عمر خستگي چرخ¬هاي راه آهن مي باشد و به دليل تاثير زياد اين تنش هاي حرارتي، صرف نظر نمودن از آن¬ها در تحليل عمر خستگي چرخ¬ها غيرمنطقي بوده و منجر به كاهش قابل ملاحظه امنيت ناوگان ريلي مي¬گردد.
واژههاي كليدي: خستگي، چرخ¬هاي راه آهن، بارهاي حرارتي، ديسك متصل به چرخ
-
لينک به اين مدرک :