-
شماره ركورد
15469
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15469
-
پديد آورنده
سعيد شب زنده دار
-
عنوان
طراحي يك خودروي سه چرخ با قابليت فرمانگيري تمامي چرخ ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستمهاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
آذر ماه 13
-
تاريخ دفاع
آذر ماه 13
-
استاد راهنما
دكتر مسعود مسيح طهراني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
در اين پاياننامه، ا ستراتژي نويني براي كنترل زاويه فرمان محور عقب يك خودروي سه چرخ به منظور
بهبود پايداري و مانورپذيري آن ارائه ميشود. اين استراتژي با الهام از معادلات خودروي دو چرخ سه درجه
آزادي غيرخطي گذرا تدوين شدهاست. در حالي كه استراتژيهاي متداول از معادلات دو چرخ دو درجه
آزادي خطي ا ستخراج شدهاند كه داراي فرضيات سادهكننده بي شتري ه ستند. ا ستراتژي نوين در مقاي سه با
ا ستراتژيهاي متداول داراي ورودي ا ضافي سرعت جانبي خودرو ميبا شد كه به راحتي تو سط سن سور
منا سب قابل اندازهگيري ا ست. براي مدل سازي خودروي سه چرخ، معادلات حركتي سه چرخ سه درجه
آزادي غيرخطي گذرا استخراج شده و در نرمافزار متلب سيمولينك پيادهسازي شدهاست. رفتار اين مدل با
مدل سهچرخه نرمافزار كارسيم، كه خود از آزمونهاي تجربي معتبر استخراج شدهاست، اعتبارسنجي
ميشود. به كمك اين مدل، نتايج عملكرد استراتژي نوين در مقايسه با استراتژيهاي متداول در شرايط
مختلف حركت خودرو ارزيابي شدهاست. نتايج نشان ميدهد كه استراتژي نوين در سرعتهاي مياني
بالاترين ميزان مانورپذيري و در سرعتهاي بالا بيشترين ميزان پايداري را تأمين ميكند. همچنين عملكرد
آن در سرعتهاي پايين (مانورهاي پارك كردن) نيز قابل قبول ميباشد. به علاوه، استراتژي نوين در
مانورهاي گذرا داراي زمان ن ش ست و بي شينه فراجهش منا سبي ا ست. برر سي تأثير ا ستراتژي نوين در برابر
تغييرات مؤلفههاي خودرو ن شان ميدهد كه اين ا ستراتژي مقاومت منا سبي در برابر تغييرات مؤلفهها دارد.
نتايج برر سي تأثير تغيير مؤلفهها ن شان ميدهد كه تأثيرگذارترين مؤلفه بر عملكرد ا ستراتژي نوين جرم رول
بدنه است. با تغيير 35 درصدي جرم، ميانگين عملكرد استراتژي كنترل كمتر از 28 درصد تضعيف ميشود
كه همچنان نسبت به حالت عادي بهبود قابل توجهي دارد.
واژههاي كليدي: خودروي سه چرخ، فرمانگيري تمامي چرخها، استراتژي كنترل زاويه فرمان محور
عقب، پايداري خودرو، مانورپذيري
-
لينک به اين مدرک :