-
شماره ركورد
15495
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15495
-
پديد آورنده
محمدرضا دادخواه آسمان
-
عنوان
طرح توسعه دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ايران(انستيتوهاي تخصصي) با رويكرد فرايند طراحي يكپارچه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري
-
سال تحصيل
بهمن ماه1394
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه1394
-
استاد راهنما
دكتر احمد اخلاصي
-
استاد مشاور
دكتر ابولقاسم بصير
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
محيط مصنوع كنوني برايند آموزش و فعاليت حرفه اي نيروهاي متخصص ساختمان و سازمان هاي مرتبط است، كه هجمه تاثيرات اكولوژيك، عدم انسجام ساختاري و ضعف در مفاهيم فرهنگي-روانشناختي در قياس با فرايند ارگانيك معماري گذشته ، گواهي از وجود مشكل در فرايند آموزش و فعاليت حرفه اي تخصصي محيط مصنوع ميدهد. الكساندر اين مشكل را در فرايند غير منسجم ساخت و موانع سيستمي موجود ذكر ميكند. حال آنكه در فرايند ارگانيك ساختمانها در تعامل با ساكنان و در طي ساليان متمادي فرايند تكاملي خود را طي مي كند، با در نظر گرفتنسرعت توسعه در عصر صنعتي به علاوه مسئله صنعتي سازي و انبوه سازي فرايند آموزش و ساخت نميتواند فرايند گذشته را طي كند، اين تاثيرات مخرب منجر شد تا نهضت توسعه پايدار به عنوان يك اصل و ضرورت با محوريت استفاده از منابع به گونه اي كه آيندگان نيز امكان استفاده داشته باشند و با تاكيد به صرفه جويي در انرژي و استقاده از انرژي پاك ، صرفهجويي در منابع ، اقتصاد و پايداري اجتماعي شكل گرفت، ساختمان ها نيز به عنوان يكي از بزرگترين مصرف كنندههاي انرژي در محوريت اين نهضت قرار گرفته اند، با توجه به تئوري ها ، هدف گذاري هاي بلند مدت و ميان مدت در نظر گرفته شد و ابزارهاي لازم، استانداردهاي لازم و فرايند متناسب و منطبق با اين نظريه ها تدوين و طراحي شد. ايران نيز متاثر از صنعت جهاني با موضلات و مشكلات محيط مصنوع در عصر صنعتي روبرو است،محيط مصنوع حاصل و موضل كار با توجه به اين حجم از مشكل و تغييرات كم بنيادي در بدنه جامعه مهندسي كشور در قياس با تحولات جهاني و پيشينه غني معماري ايران و نيروي انساني متخصص آن نشان از ضعف و مشكل در فرايند آموزش و فعاليت حرفه اي در ارتباط با طراحي و ساخت محيط مصنوع دارد. با بررسي فرايند آموزش و فعاليت حرفه اي در سيستم ارگانيك قبل از ورود سيستم مدرن در ايران ، بررسي فرايند آموزشي در انستيتوهاي معماري ، بررسي برنامه دانشكده معماري علم و صنعت و بررسي فرايند طراحي پاسخگو، كه با توجه به بررسي جهاني در اين پايان نامه فرايند طراحي يكپارچه با توجه به فرايند همه جانبه و كل گراي آن به عنوان فرايند مناسب مفروض گشته است. فرايندي بر مباي فرايند طراحي يكپارچه طراحي شده است كه با الهام از فرايند آموزشي گذشته و نمونه هاي موفق جهاني، فرايند آموزش و حرفه را در يك فرايند يكپارچه و هدفمند و با مبنا قرار دادن انستيتوهاي دانشگاه معماري تدوين نوده تا با استفاده از هم افزايي روشمند و كارگاههاي كل گراي فرا تخصصي با توجه به شرايط و زمينه ها بتوان با در نظر گرفتن مسائلي چون يكپارچگي تحصيل و كار حرفه اي ، كارايي ساختمان، عوامل پايداري، سرعت توسعه، مانايي و انطباق و مسئله پيچيدگي پاسخي كل گرا و همه جانبه در قالب انستيتوي تخصصي متناسب با فرايند آموزشي مختص به آن داده شود. اين فرايتد از مبنايي ترين فرض يعني سيستم آموزش معماري تدوين شد، زيرا در اين فرايند بيشترين تاثيرات تصميم گيري در بخشهاي اوليه است. كارگروه متخصص گروه آموزشي و گروه مهندسي و تيم كارفرما برنامه ريزي شد و شش جلسه براي واكاوي مسئله و تدوين مباني طراحي برنامه ريزي و برگزار شد. روش جمع آوري داده ها بر مبناي روش زمينه اي شكل گرفت كه دو مفهوم فازبندي آزاد در تقابل با ساخت يك يا دو فازه و ساختار حوزه بندي تخصصي در مقابل سيستم باز از مباحث استخراج شد و نمودار بررسي دو گانه آن تدوين و سيستم ساخت سلولي با فازبندي آزاد از آن منتج شد. با توجه به نظرات متخصصان مطالبات كارفرما و مباني طراحي استخراج شد. در اين مباني با توجه به ساختار سلولي و فازبندي آزاد سيستم ساخت پيش ساخته سازي است كه از كانتينر 40 فوت هاي كيوب به عنوان سلول مبنا با توجه به ويژگي هاي اكولوژيك و ساختار سازه اي قابل خمل آن استفاده شد، در فرايند طراحي از فرايند توليد فرم زايشي توسط نرم افزار گرس هاپر و افزونه هاي LADYBUG+HONEYBEE+OCTOPUS استفاده شد، با توجه به استانداردها و ابزار از متريال هاي استفاده شد تا سلول ها از انرژي خورشيدي بهرهمند شوند و از نور روز استفاده حداكثري صورت گيرد، در پاسخ به سرعت رشد و تغييرات و تاثر ساختمان از كاربر از بالاترين سطح ممكن انعطاف، انطباق و تاثير كاربر استفاده شد، به گونه اي كه ساختمان بتواند در چينش پلاني، پوسته خارجي، ابعاد فضاها بيشترين انعطاف در زمان بهره برداري و بيشترين وراحترين امكان توسعه در انستيتو و در كل پروژه را داشته باشد. ساختمان به عنوان يك ابزار آموزشي طراحي شده است، سيستم ساخت و توسعه همانند سيستم ارگانيك و با توسعه تكاملي است . خروجي هاي نهايي با انرژي پلاس آناليز شده است تا از كارايي بالاي ساختمان و سيستم هاي آن اطمينان خاصل گردد. فرايند اين پژوهش با توجه به جلسات يكپارچه آن نشان داد كه با استفاده از فرايند طراحي يكپارچه و با شروع از بنيادي ترين سوال طراحي امكان منجر شدن به پاسخي كاملا متفاوت مي دهد كه با توجه به دستاوردهاي پژوهش از لحاظ مالي، انرژي و انطباق، كارايي به مراتب بالاتري نسبت به ساختمان با فرايند ساخت مرسوم دارد.
واژههاي كليدي:فرايند طراحي يكپارچه، كارايي بالا، فرايند توليد فرم زايشي، انطباق، انعطاف، فازبندي آزاد، اكوشارت، سيسم سلولي، ، انرژي كارايي، سيستم هاي فعال،سيستم هاي غير فعال
-
لينک به اين مدرک :