چكيده
چكيده
زندگي معاصر امروز از چشم انداز روابط اجتماعي فاقد ارزش هاي شايسته خويش مي باشد. معماري به عنوان جوهر فضا، و عنصر شكل دهنده به زندگي آدمي توان بالقوه در شكل دهي به اين مساله دارد. فرهنگ امروز تابعي از عوامل در هم پيچيده و چند سويه ايست كه فضاهاي تك بعدي را به كناري زده و محكوم به فنا مي نمايد.
مد و لباس به عنوان يكي از مظاهر نوين زندگي معاصر محتوي فرهنگي-اجتماعي خاصي را براي مردم هر ناحيه به دنبال دارد. لباس به عنوان ظرف زندگي شخصي و معماري به عنوان جوهر زندگي اجتماعي هر دو تجلي گاه يك فرهنگ در مقياس فرد تا جامعه هستند.
ارزش هاي يك فرهنگ در مقياس اجتماع، از فردي به فرد ديگر و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شوند. اجتماع پذيري يكي از كارآمد ترين سازوكارهاي مردمي آموزش اصول فرهنگي به يك جامعه در بستر زمان و مكان بوده و هست. همبستگي ملي و همدلي افراد يك جامعه در گرو چگونگي ارتباطات ميان فردي آنان بوده و فقدان آن موجب خودجزيره بودن افراد خواهد شد.
بنياد فرهنگي اجتماعي مد و لباس ايراني با تكيه بر الزامات معماري اجتماعي پذير، به دنبال حضور مخاطب در فضايي فرهنگي، با هدف انتقال هنجارها و ارزش ها ملي مد و لباس ايراني مي باشد.
واژههاي كليدي: فرهنگ، مد و لباس، اجتماع پذيري، معماري