-
شماره ركورد
15635
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15635
-
پديد آورنده
زهير سليماني
-
عنوان
تعيين ارتعاشات پنل هاي كامپوزيتي ترمز آيروديناميكي قطارهاي پرسرعت
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
ارديبهشت ماه 1395
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت ماه 1395
-
استاد راهنما
دكتر پريسا حسيني تهراني
-
دانشكده
راهآهن
-
چكيده
چكيده
امروزه با توجه به افزايش سرعت قطارها استفاده از ترمزهاي غير¬سايشي به خصوص ترمزهاي آيروديناميكي افزايش يافته است. ترمزهاي آيروديناميكي به صورت صفحاتي سخت و محكم بر روي قطار نصب شده و در معرض جريان باد قرار مي¬گيرند و با توجه به رابطه¬ي مستقيم بين نيروي ترمزي و مجذور سرعت، هر چه سرعت قطار بيشتر باشد مقدار نيروي ترمزي توليد شده نيز بيشتر خواهد بود. جنس اين صفحات اهميت زيادي دارد؛ در حال حاضر از آلومينيوم و فولاد به عنوان جنس پنل استفاده مي¬شود اما هدف اين پژوهش افزايش فركانس¬هاي طبيعي پنل با استفاده از كامپوزيت¬ها مي¬باشد. كامپوزيت¬ها موادي با خواص فوق¬العاده هستند كه علاوه بر استحكام زياد، وزن بسيار كمي دارند. در اين پژوهش از كامپوزيت گرافيت اپوكسي (AS4/3501-6) استفاده شده است كه در ميان كامپوزيت¬ها خواص ارتعاشي بهتري دارد. فركانس طبيعي پنل زماني كه از كامپوزيت گرافيت اپوكسي استفاده مي¬شود نسبت به فلزات آلومينيوم و فولاد بهبود يافته و از 205/84 هرتز به 55/101 هرتز رسيده است. علاوه بر اين، مقدار حداكثر تنش وارد بر پنل با استفاده از كامپوزيت گرافيت اپوكسي 71 مگاپاسكال و مقدار حداكثر جابجايي عرضي 952/2 ميلي¬متر است. با بررسي فرآيند باز شدن پنل از وضعيت منفي 5 درجه تا 73 درجه در مدت زمان 3 ثانيه با استفاده از نرم افزار المان محدود آباكوس، نتايج مناسبي در مورد جابجايي عرضي و تنش پنل كامپوزيتي بدست آمده است.
واژههاي كليدي:ترمز آيروديناميكي، كامپوزيت¬ها، فركانس طبيعي، قطارهاي پر¬سرعت
-
لينک به اين مدرک :