-
شماره ركورد
15650
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15650
-
پديد آورنده
محمدرضا رافعي
-
عنوان
تخمين پوياي ماتريس مبدا - مقصد با استفاده از شمارش احجام ترافيكي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامهريزي حملونقل
-
سال تحصيل
فروردين ماه1394
-
تاريخ دفاع
فروردين ماه1394
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
ماتريس پوياي مبدا-مقصد، شامل تقاضاي متغير با زمان شبكههاي شهري استكه ورودي بسيار مهمي براي سيستمهاي ITS و مدلهاي تخصيص ديناميكي است. برداشت مستقيم اين ماتريس نيازمند صرف هزينه و وقت بسيار زيادي است و به همين دليل در ساليان گذشته مدلهاي بسيار زيادي به منظور تخمين اين ماتريس با استفاده از احجام ترافيكي ارائه شده است. به طور كلي مدلهاي ارائه شده در زمينه تخمين پوياي ماتريس را ميتوان به دو گروه بر مبناي تخصيص و بدون تخصيص تقسيمبندي نمود. با توجه به اينكه به منظور استفاده از مدلهاي بر مبناي تخصيص به ماتريس اوليه دقيق و مدل تخصيص ديناميكي كاليبره شده احتياج است و حصول اين دو شرط در شهر تهران در حال حاضر امكانپذير نيست، در اين پاياننامه از مدلهاي بدون تخصيص استفاده شده است. در مدل ارائه شده با استفاده از احجام شمارششدهي وروديها و خروجيها و مقاطع اصلي يك كريدور بزرگراهي و همچنين توزيع زمان سفر حركت ، و با به كارگيري الگوريتم فيلتر كالمن متوالي نسبتهاي مبدا-مقصد تخمين زده ميشود. در مطالعات گذشتهاي كه در اين زمينه صورت گرفته فرضي مبني بر ثابت بودن توزيع سرعت در طول بزرگراه در نظر گرفته شده است كه اين فرض در شبكههاي شلوغ و متراكم صحيح نيست كه در اين پاياننامه مدلي بدون در نظر گرفتن اين فرض ارائه شده است.
به منظور ارزيابي مدل، ابتدا با استفاده از يك شبكه آزمايشي و دادههاي فرضي ميزان دقت مدل، مورد بررسي قرار گرفت و نتايج مدل ارائه شده در اين پاياننامه با مطالعات گذشته مقايسه گرديد كه نتايج نشاندهنده بهبود دقت ماتريس تخميني در شبكههاي شلوغ، نسبت به مدلهاي پيشين است. سپس با استفاده از احجام واقعي ورودي و خروجي قسمتي از رويكرد غربي بزرگراه آزادگان شهر تهران، مدل ارائه شده بر روي يك شبكه واقعي پيادهسازي شد. با توجه به نبود احجام واقعي مبدا-مقصد در اين محور، به منظور ارزيابي مدل از شبيهساز خردنگر كاليبره شده استفاده شد. نتايج ارائه شده حاكي از اين است كه ماتريس تخميني به خوبي ميتواند شرايط واقعي عملكردي بزرگراه، مانند گلوگاههاي تشكيل شده، طول صف، زمان سفر، سرعت و ... را بازسازي كند كه اين امر نشاندهنده اين است كه از اين مدل ميتوان در كارهاي عملي استفاده نمود.
واژههاي كليدي:تخمين پوياي ماتريس مبدا-مقصد، فيلتر كالمن متوالي، توزيع زمان سفر
-
لينک به اين مدرک :