-
شماره ركورد
15740
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15740
-
پديد آورنده
مرتضي محسني
-
عنوان
بررسي تأثير جنسيت در شدت حوادث گذرگاههاي همسطح جاده و ريل
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حملونقل ريلي
-
سال تحصيل
ارديبهشت 1395
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت 1395
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي باقري
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
هدف از اين مطالعه بررسيتأثيرجنسيت رانندگان وسايل نقليه سواري بر شدت حوادث گذرگاههايهمسطح جاده و ريل است.با توجه به شدت بالايحوادثبرخورد قطار با وسيله نقليه به نظر مي¬رسد كه جنسيت راننده در شدت حوادث گذرگاههايهمسطحتأثيرگذارنيست.درحاليكه تعدادي از مطالعات گذشته، جنسيت را در شدت حوادثگذرگاههايهمسطحتأثيرگذاردانسته¬اند. يكي از مزاياي اين مطالعه كمك به روشن شدن اين ابهاماست كه اگر جنسيت راننده بر شدت حوادث گذرگاههايهمسطحتأثيرگذارمي¬باشد، حوادث كدام يك از گروه¬ها شديدتر است. بدين منظور از داده¬هاي حوادث گذرگاههايهمسطح كشور امريكا در بازه زماني سال¬هاي 2004 تا 2013 استفادهشده است. در اين مطالعه مدل¬هاي پيشبينيبا استفاده از روش پرابيت ترتيبي و بهصورتمدل كلي (مردان و زنان)، مدل مردان و مدل زنان تخمين زده شد. مهمترين نتيجه¬اي كه از مدل كلي بدست آمد، تأثيرگذار بودن عامل جنسيت راننده بر شدت آسيب وارده به وي بود. بدينصورت كه حوادث رانندگان زن شديدتر از حوادث گروه مردان بوده است. از جمله ساير نتايج در اين مطالعه مي¬توان به تأثير متفاوتي كه متغيرهاي ميزان روشنايي هوا، سرعت وسيله نقليه و قطار بر شدت آسيب وارده به راننده با توجه به جنسيت آنها مي¬گذارد، اشاره نمود. همچنين در اين مطالعه برخي از متغيرها بر شدت آسيب وارده به گروه مردان تأثيرگذارشناختهشدهانددرحاليكه بر شدت گروه زنان تأثيري ندارند و بالعكس. يكي از مهمترين دستاوردها اين است كه بهمنظور داشتن تحليل بهتر و نتايج دقيق¬تر در مورد تأثير عامل جنسيت بر شدت حوادث، مي¬بايست مدل¬هاي مجزايي براي گروه مردان و زنان تخمين زده شود. ايجاد بهبودهايي در طراحي گذرگاه¬ها و وسايل نقليه با در نظر داشتن جنسيت رانندگان، دستاورد مهم ديگر اين مطالعه است. براي مثال مي¬توان با آموزش دادن به رانندگان مرد و زن با توجه به متغيرهاي تأثيرگذار در هر گروه، از وقوع حوادث شديد جلوگيري به عمل آورد. بهعلاوهمي¬توان از نتايج بدست آمده در اين مطالعه استفاده نمود و در هوشمند سازي گذرگاه¬ها از تجهيزات متناسب با هر گروه مردان و زنان بهره برد.
واژههاي كليدي:جنسيت رانندگان، گذرگاههايهمسطح، شدت حادثه، پرابيت ترتيبي، تحليل حساسيت
-
لينک به اين مدرک :