-
شماره ركورد
15934
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15934
-
پديد آورنده
ايمان صادق زاده
-
عنوان
طراحي مدل كسبوكار براي شبكهاي از سازمانهاي همكار با رويكرد اقتصاد مقاومتي مطالعه موردي (شركت فناپ و شركت معنا)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
فروردينماه 1395
-
تاريخ دفاع
فروردينماه 1395
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا علي احمدي
-
استاد مشاور
دكتر ميرسامان پيشوايي
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
چكيده
گسترش فضاي رقابتي بازارهاي تجاري موجب افزايش شكلگيري شبكههاي همكاري و مشاركت ميان بنگاهها شده است كه اين موضوع مسئله طراحي و نحوه مديريت سازمانهاي شبكهاي را به موضوعي موردتوجه مديران و سياستگذاران بنگاهها تبديل كرده است. انواع شبكههاي همكاري را كه باهدف استفاده از مزايا و كارايي جمعي در عين حفظ استقلال بنگاهها شكل ميگيرند ميتوان در موقعيتهاي چون ارتباط درون يك زنجيره ارزش، تعامل با رقبا براي كاهش فشارهاي رقابتي و برونسپاري فعاليتهاي اصلي بنگاه مشاهده كرد.
توسعه سازمانهاي شبكهاي معمولاً با توليت يك بنگاه مركزي (مادر) پي گرفته ميشود، بدين منظور بنگاه مادر علاوه بر تعريف راهبرد، ماهيت و سازوكارهاي شبكه بايد با تبيين يك مدل كسبوكاري استراتژيهاي خود را در سطح شبكه به اجرا درآورد اهميت مدل كسبوكار در شبكه تا آنجا مهم است كه بسياري از صاحبنظران نظير زوت و آميت مدل كسبوكار را موتور استراتژيهاي مبتني بر شبكه ميدانند.
در پژوهش حاضر، با نگاه به موضوع شبكههاي همكاري، اقدام به طراحي مدل كسبوكار سازمان مادر در شبكههاي همكاري بهعنوان نماد شبكه شده است. در اين راستا با بررسي ادبيات موضوع، مدل ارائهشده توسط استروالدر (2004) بهعنوان مدل پايه انتخاب گرديد و پس از افزودن چندين فاكتور مستخرج از ادبيات در بخش الزامات طراحي و شكلگيري شبكهها، مدل پيشنهادي طي فرايند دلفي مورد قضاوت خبرگان قرار گرفت. پس از تائيد مدل نهايي توسط خبرگان بهمنظور اعتبارسنجي مدل پرسشنامههايي جهت سنجش مدل طراحيشده در اختيار خبرگان دانشگاهي و مديران دو شبكه همكاري قرار گرفت. در گام بعدي براي سنجش مدل در عرصه عمل به طراحي مدل كسبوكار براي دو شركت مركزي فناوري و ارتباطات پاسارگاد آريا (فناپ) و توسعه و رشد معنا مبادرت شد نتايج پژوهش به كاربردي و عملياتي بودن مدل تدوينشده صحه ميگذارد.
واژههاي كليدي: مدل كسب و كار، شبكههاي همكاري، اقتصاد مقاومتي، سازمانهاي شبكهاي، شركت مركزي.
-
لينک به اين مدرک :